12 grudnia 2013 r. w ramach SZTUKowania odbyły się pierwsze z cyklu warsztaty dla studentów PWSZ w Gorzowie Wlkp.
Ogólnym tematem zajęć była charakterystyka metody warsztatu artystycznego. Uczestnicy mieli okazję poznać tę technikę pracy edukacyjnej jako metody kształcenia w procesie, projektowania sytuacji twórczej i spotkania (na podstawie działalności Eugeniusza Józefowskiego, Janusza Byszewskiego, Wiesława Karolaka, Wiesławy Limont).
13 i 14 listopada 2012 r. odbyły się kolejne warsztaty w ramach SZTUKowania.
Dzieci obejrzały wystawę Salon Jesienny - przegląd prac artystów woj. lubuskiego w Galerii BWA oraz wystawę Kingi Dunikowskiej pt. "The more you know" w Galerii Sztuki Najnowszej.
Część praktyczna warsztatów dotyczyła wystawy Kingi Dunikowskiej. Dzieci zaprojektowały reklamę siebie na pierwszej okładce czasopisma.
W zajęciach uczestniczyły dzieci z Przedszkola w Wawrowie oraz grupa 0 ze SP nr 13.
Zainspirowani twórczością Andrzeja Gordona i jego sitodrukami o tematyce związanej z Gorzowem 3 października 2012 5 i 6 latki ze Szkoły Podstawowej nr 13 próbowały dowiedzieć się jak wyglądało nasze miasto w przeszłości. Oglądały wydruki starych zdjęć miasta, na których zaobserwowały nieznaną im scenerię przestrzeni miejskiej. Wśród bloków, pasących się kóz, zboża i pól uprawnych, dzieci próbowały zidentyfikować znane im budowle takie jak Katedra.
Podczas warsztatów zgłębiały również tajniki odbitek wykonanych techniką monotypii.
Gorzowianie 2030 roku
Co będę robić w roku 2030? Jaki będę mieć zawód? Na te trudne pytania odpowiedzieli uczestnicy kolejnych warsztatów. Odpowiedź była trudniejsza, ponieważ wiek uczestników nie przekraczał 10 lat.
Zajęcia rozpoczęliśmy od zwiedzenia wystawy fotografika Sławka Sajkowskiego, gdzie mogliśmy zobaczyć m.in projekt Gorzowianie XXI wieku, który prezentował znanych i nieznanych mieszkańców naszego miasta. Cykl fotograficzny stał się inspiracją do warsztatu pod nazwą Gorzowianie 2030 roku.
W styczniu spotkaliśmy się w ramach SZTUKowania na trzech wystawach z kilkoma grupami. 10 i 11 stycznia odbyły się warsztaty dla klas ze Szkoły Podstawowej nr 20 i 9. Oglądając wystawę "Podobieństwo i przypominanie" Tomasza Kalitko, Wojciecha Gorączniaka i Adama Nowaczyka poznaliśmy trzy różne sposoby przedstawiania człowieka i otaczającej go rzeczywistości. Natomiast wystawa Tomasza Wendlanda "Black light" odkryła przed nami siłę fotografii zaprezentowanej w negatywie.
Portret abstrakcyjny
30 listopada i 3 grudnia 2012 r. zaprosiliśmy dzieci do stworzenia abstrakcyjnego obrazu malarskiego według systemu / kontstruktu. Głównym środkiem wyrazu była linia, która powstawała przy użyciu taśmy papierowej podczas gry. Kolejne proste i krzywe pojawiały się na papierze zgodnie z poleceniami w grze (podaj do osoby naprzeciwko, podaj do osoby po prawej stronie itp.).
Autoreklama - ja na pierwszej okładce
Kolejne warsztaty w ramach SZTUKowania dotyczyły tematów i problemów zawartych w wystawie Kingi Dunikowskiej pt. "The more you know". Wspólnie z dziećmi obejrzeliśmy wystawę w Galerii Sztuki Najnowszej. W trakcie oglądania prac artystki próbowaliśmy się dowiedzieć więcej. Dzieci rozszyfrowywały tajniki reklamy i tego jaki świat kreują media. Bardzo dobrze rozumiały fałszywy, nienaturalny świat kolorowych czasopism. Wspólnie weszliśmy do tego barwnego, nierzeczywistego świata.
27.09.2012 odbyły się pierwsze po wakacjach warsztaty SZTUKowanie. Wspólnie z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 20 obejrzeliśmy wystawy Grzegorza Zygiera pt.”Perfo∙racje i Twoone” i Andrzeja Maciejewskiego „Garden of Eden”. Obydwie ekspozycje dotyczyły fotografii, dlatego dzieci poznały budowę aparatu analogowego, dowiedziały się czym jest perforacja oraz papier fotograficzny. Zapoznały się również z takimi terminami jak: kadrowanie, kompozycja oraz martwa natura.
Tematem zajęć praktycznych był Bohater Dnia Codziennego.
Artykuł z Gazety Wyborczej pt. "Chiny szukają porwanych dzieci" był inspiracją kolejnych warsztatów. Młodzież trzech klas z Gimnazjum nr 9 zinterpretowała ten artykuł, tworząc prace, które odnosiły się do emocji i faktów zawartych w tekście. Dramatyczna historia dzieci porywanych w Chinach i sprzedawanych nowym rodzinom poruszyła uczestników, czego wyrazem były ich prace plastyczne. Do ich powstania uczestnicy używali: białych i przezroczystych materiałów (papiery, folie, fliselina, tworzywa sztuczne, sznurki, taśmy i klej).
Prezentowane w przestrzeniach Miejskiego Ośrodka Sztuki wystawy są również inspiracją do przygotowania serii warsztatów skierowanych do dzieci i młodzieży uczących się w specjalistycznych ośrodkach. W naszych zajęciach udział biorą wychowankowie Zespołu Kształcenia Specjalnego nr 1 oraz dzieci z przedszkola i szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Autyzmem. W styczniu i lutym przeprowadziliśmy trzy warsztaty w oparciu o prezentowane w tym czasie wystawy.