MENU

Edukacja

Mała Akademia Filmu marzec/kwiecień 2009

Klasy I – III
 
Marzanna to kukła przedstawiająca boginię, którą w rytualny sposób palono bądź topiono w czasie wiosennego święta Jarego, aby przywołać wiosnę. Zwyczaj ten miał zapewnić urodzaj w nadchodzącym roku. Kukłę wykonywano ze słomy, owijano białym płótnem, zdobiono wstążkami i koralami. Tradycja nakazywała, aby dziecięcy orszak, z marzanną i zielonymi gałązkami jałowca w dłoniach, obszedł wszystkie domy we wsi. Wieczorem kukłę przejmowała młodzież, która podpalała ją i wrzucała do wody.

Podczas marcowego spotkania uczestnicy Małej Akademii Filmu zdecydowali, że nadszedł już czas, aby przegonić – wedle słowiańskiego zwyczaju – zimę do morza. Na specjalnie przygotowanych przez Józefa Kodzia i Danutę Przybysz kukłach, dzieci miały okazję sprawdzić własne umiejętności plastyczne. Każda grupa zamieniła się w zespół projektantów, przygotowujących nieszablonowe stroje i niebanalne fryzury. Praca nad marzannami była także doskonałą okazją do porozmawiania o historii tego obrzędu. W tematykę zajęć wprowadził uczestników krótki film dokumentujący uroczystość topienia kukły.
Kwietniowe spotkanie odbyło się w świątecznej atmosferze. Dzieci rozmawiały o wielkanocnych zwyczajach i obrzędach: malowaniu pisanek, pieczeniu świątecznych bab, święceniu pokarmów oraz tradycji śmigusa – dyngusa. Przedostatnie warsztaty, w grupie Józefa Kodzia, poświęcono technice animacji poklatkowej. W trakcie zajęć powstał mini film animowany, który można było obejrzeć na specjalnie przygotowanej maszynie do animacji. „Wyścig króliczka” spodobał się wszystkim małym uczestnikom spotkania. Stanowił także doskonałą okazję do wyjaśnienia mechanizmów powstawania ruchu w filmie animowanym. Grupa Danuty Przybysz zajęła się przygotowaniem kartek świątecznych. Dzieci zapoznały się z techniką druku płaskiego – litografią, samodzielnie wykonały szablony, które po odbiciu tworzyły efektowne świąteczne motywy i wzory.


Klasy IV – VI

Podczas marcowego spotkania w „Animowanym świecie wyobraźni” uczestnicy kontynuowali prace nad wspólnym filmem. Uczniowie przeszli już wiele etapów jego realizacji: od pomysłu, przez budowę scenografii, próby aktorskie aż po montaż i udźwiękowienie. Dzięki temu dzieci poznały różne rodzaje animacji, nauczyły się rozpoznawania i opisywania środków filmowych, miały okazję wcielić się w role aktorów i reżyserów. Kwietniowe warsztaty poświęcono na okres zdjęciowy. Uczestnicy, stosując technikę animacji poklatkowej, gromadzili kolejne ujęcia filmu o Mojżeszu.

Grupa Iwony Dubiel wkroczyła w końcowy etap realizacyjny filmu o tańczących liściach. Uczestnicy warsztatów pracowali nad przygotowaniem czołówki i napisów końcowych.


Warsztat reportera

Już od sześciu miesięcy uczestnicy „Warsztatu reportera” poznają prace dziennikarzy od kuchni. Dzieci zapoznały się z budową sprzętu audio-video, z zagadnieniami dotyczącymi kompozycji kadru i estetyki obrazu, poznały także gatunki i formy dziennikarskie, a w części praktycznej – zajęły się przygotowaniem i realizacją teledysków. Marcowy warsztat został poświęcony ostatnim pracom nad klipami, natomiast podczas kwietniowego spotkania warsztatowicze pracowali przy udźwiękowieniu oraz montażu przygotowanego materiału.

 

 

TRUDNE TEMATY marzec - czerwiec 2009

  „Trudne tematy” to projekt skierowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, pochodzącej z różnych środowisk i rodzin o różnym statusie materialnym.

Młodzi ludzie szczególnie narażeni są na zagrożenia występujące we współczesnym świecie (uzależnienia, nietolerancja, przynależność do różnego rodzaju grup przestępczych, sekt, agresja). Ze względu na brak doświadczenia nie potrafią radzić sobie w sytuacjach trudnych, nie potrafią o nich rozmawiać, często nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.

Proponujemy cykl czterech spotkań od marca do czerwca 2009 roku prowadzonych przez doświadczonych pedagogów, psychologów, terapeutów poprzedzony projekcją filmu. Tematyka filmu oscylować będzie wokół problemów młodzieży (m.in. uzależnień, agresji, przynależności do grup przestępczych).

Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji i poglądów, poszerzanie świadomości uczuć, uwrażliwianie młodych ludzi na współczesne problemy społeczne.

Miejski Ośrodek Sztuki uzyskał dofinansowanie na przeprowadzenie projektu z Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta w Gorzowie Wlkp.

Udział w spotkaniach dla 240 uczniów jest bezpłatny.

Koszt uczestnictwa klas poza dofinansowaniem wynosi 8 zł od osoby.

 

Mała Akademia Filmu luty 2009

Klasy I – III
 
Karnawał, inaczej zapusty, mięsopust to okres zimowych balów, maskarad, pochodów i zabaw. Rozpoczyna się najczęściej w dniu Trzech Króli a kończy w Środę Popielcową. Od średniowiecza kulminacja karnawału przypadała między tłustym czwartkiem a wtorkiem przed Popielcem. Nazwa pochodzi od włoskiego carne vale – pożegnanie z mięsem. Najbardziej znane karnawały odbywają się obecnie w Rio de Janeiro, w Wenecji oraz na Wyspach Kanaryjskich i w Niemczech. Podczas tych zabaw organizowane są huczne parady przebierańców, ubranych w specjalnie na ten cel przygotowane stroje karnawałowe, inspirowane teatrem starożytnym.
Ten, mający już wielowiekową tradycję, zwyczaj zachęcił uczestników Małej Akademii Filmu do zaprojektowania i przygotowania karnawałowych masek w stylu weneckim i nie tylko. Dzieci doskonale bawiły się ozdabiając maski brokatem, srebrnym i złotym papierem oraz bibułą. Spotkanie było doskonałą okazją do połączenia zabawy z umiejętnościami plastycznymi.

Klasy IV – VI

Podczas lutowego spotkania w „Animowanym świecie wyobraźni” uczestnicy podjęli pierwsze próby aktorskie: uczyli się wyrażania osobowości poprzez gest, oddawania cech nastroju postaci filmowych. Wykorzystując przygotowane podczas warsztatów maski, dzieci wcielały się w bohaterów opowieści o Mojżeszu. Pierwsze zrealizowane kadry prezentują córkę Faraona, która z wód Nilu wyławia małego Mojżesza. Powstały też sceny dokumentujące dziesięć plag egipskich. Wraz zprowadzącymi warsztaty, Ewą Niśkiewicz-Krawczyk i Radosławem Krawczykiem, dzieci budowały scenografię oraz elementy dekoracji.

Grupa Iwony Dubiel kontynuowała prace nad scenariuszami filmowych opowieści. Dzieci pracowały przy udźwiękawianiu filmu oraz gromadziły materiał do kolejnych scen.

Warsztat reportera

Podczas lutowego spotkania z Romualdem Liszką i Markiem Dziedzicem, sale Miejskiego Ośrodka Sztuki po raz kolejny zamieniły się w plany filmowe. Nowy sprzęt: kamery, oświetlenie, mikser audio-wideo, bezprzewodowe mikrofony zapewniały profesjonalny komfort pracy. Cenne wskazówki prowadzących pomagały w realizacji kolejnych ujęć, natomiast kreatywność młodych filmowców niejednokrotnie zaskakiwała. Uczestnicy ponownie udowodnili, że doskonale potrafią się odnaleźć w rolach scenarzystów, reżyserów, scenografów i aktorów.

 

 

 

Młodzieżowa Akademia Filmu styczeń 2009


Dlaczego lubimy się bać? Na to pytanie usiłowali znaleźć odpowiedź „tropiciele filmowych gatunków”, którzy podczas styczniowego spotkania w Młodzieżowej Akademii Filmu zagłębili się w świat horroru. Materiału badawczego dostarczył film w reż. Juana Antonia Bayona pt.: „Sierociniec”.

Podczas wykładu młodzież rozmawiała o strasznych bohaterach z wielkiego ekranu, poetyce grozy w kinematografiach świata, przyjrzała się także ewolucji gatunku od pierwszych jego realizacji przez lata 50. („Godzilla”, „Zabójca z kosmosu”), 60. – 80., kiedy to powstały takie kinowe hity, jak: „Noc żywych trupów” G. Romero, „Ptaki” A. Hitchcocka czy „Carrie” B. De Palmy, lata 90. z niezapomnianymi azjatyckimi horrorami, aż po najnowsze produkcje.

Młodzieżowa Akademia Filmu marzec/kwiecień 2009

Marcowe spotkanie w Młodzieżowej Akademii Filmu wprowadziło widzów w świat sensacji. Iwona Bartnicka wyjaśniła genezę powstania gatunku, wprowadziła rozróżnienie między kinem gangsterskim a sensacyjnym, prześledziła także historię: od klasycznego kina gangsterskiego lat 60. – 80., przez lata 90., kino postmodernistyczne aż po współczesne filmy sensacyjne. Młodzież chętnie wspominała gwiazdy kina sensacyjnego: Harrisona Forda, Brucea Willisa, Nicolasa Cagea, Arnolda Schwarzenegera czy Seana Connerego. W tematykę zajęć wprowadził film w reż. Pierra Morela pt.: „Uprowadzona”, opowieść o agencie służb specjalnych, który ma zaledwie kilka godzin na odbicie własnej córki z rąk bezwzględnego gangu handlującego kobietami.

Fantasy – czyli kino w okowach wyobraźni to temat kwietniowego spotkania. Młodzież zgłębiała tajniki ludzkiego umysłu, przywoływała sylwetki wielkich reżyserów – kreatorów fikcji, rozmawiała także o ewolucji gatunku fantasy.
Do dyskusji zachęcił film Francisa Lawrencea pt.: „Jestem legendą” z kontrowersyjną rolą Willa Smitha. Obraz nakręcono na podstawie powieści Richarda Mathesona.

 


Październik 2008
Listopad 2008
Grudzień 2008
Styczeń 2009
luty 2009

 

 

Młodzieżowa Akademia Filmu luty 2009

Jak wzruszyć widza? To pytanie zadawali sobie uczestnicy Młodzieżowej Akademii Filmu podczas lutowego spotkania z cyklu „Na tropie filmowych gatunków”. Okazało się, że stworzenie wzruszającej mieszanki nie jest zadaniem zbyt trudnym. Wystarczy zmieszać parę charakterystycznych bohaterów z odrobiną miłości od pierwszego wejrzenia, szczyptą przeznaczenia, umieścić ich w typowym miejscu np. na moście lub w malowniczym zakątku, dosypać ciut dobra i zła, a wszystko to okrasić nieszczęśliwym zakończeniem. Tak przygotowany melodramat podawać w wyjątkowym towarzystwie.

Podczas wykładu Melodramat, czyli jak wzruszyć widza? młodzież rozmawiała o współczesnych „wyciskaczach łez”, aktorach melodramatycznych, słynnych parach nieszczęśliwych kochanków oraz muzyce – znanych ścieżkach dźwiękowych i przebojach wielkiego ekranu. Iwona Bartnicka omówiła także rodzaje melodramatu, jego cechy oraz historię gatunku.

Mała Akademia Filmu styczeń 2009

Klasy I – III

 

 

 

Trzej Królowie to w tradycji chrześcijańskiej mędrcy ze Wschodu, którzy udali się do Betlejem, aby oddać pokłon narodzonemu Dzieciątku. Na pamiątkę tego wydarzenia do dziś 6 stycznia obchodzimy uroczystość Objawienia Pańskiego. Kacper, Melchior i Baltazar zainspirowali prowadzących zajęcia, Józefa Kodzia i Danutę Przybysz, którzy przybliżyli dzieciom sylwetki mędrców, ale przede wszystkim zaprojektowali przepiękne korony. Również dzieci, wykorzystując przeróżne materiały: brystol, papier samoprzylepny, bibułę, złoty i srebrny brokat, przygotowały oryginalne, bogato zdobione królewskie nakrycia głowy, w których chętnie pozowały do – ostatnich w świątecznym nastroju – fotografii.

 

Klasy IV – VI

 

 

Styczniowe warsztaty w grupie Ewy Niśkiewicz-Krawczyk i Radosława Krawczyka rozpoczęły się krótkim pokazem filmów, który przybliżył warsztatowiczom kolejne z technik animacji. Podczas spotkania dzieci kontynuowały budowę scenografii – malowały maski, tworzyły konstrukcje zwierząt, wycinały, kleiły oraz, wykorzystując animację poklatkową, przygotowywały pierwsze sceny filmu o Mojżeszu.

Grupa Iwony Dubiel wkroczyła w kolejny etap realizacji filmu. Przygotowane podczas poprzednich zajęć liście, przeszły swego rodzaju metamorfozę i przybrały nowe kształty – ryb, stworów morskich, które staną się bohaterami niezwykłych opowieści. Przy pomocy montażu dzieci osiągnęły interesujące efekty świetlne podwodnego świata. Uczestnicy pracowali także nad scenariuszami oraz wykreowali interesujące tła rozgrywających się na ekranie historii.


Styczniowy „Warsztat Reportera” to początek prac nad teledyskami. Każda z grup wybrała piosenkę ulubionego polskiego wykonawcy, która posłużyła jako muzyczne tło do klipu. Warsztatowicze samodzielnie opracowywali scenariusze, zadbali o scenografię, wybór pomieszczeń, niezbędne rekwizyty oraz stroje. Nie zabrakło także profesjonalnego podziału ról. W każdej ekipie musiał się znaleźć reżyser, operator, oświetleniowiec oraz aktorzy. Emocje sięgały zenitu, kiedy na planie rozbłysły światła, mikrofony i kamery były gotowe do pracy, a naczelny reżyser, Romuald Liszka krzyknął: „Cisza na planie! Kamery…! Akcja!”. Uczestnicy okazali się świetnymi scenarzystami, scenografami oraz doskonale wcielali się w postacie ulubionych wykonawców. Kolejnym etapem pracy będzie montaż i udźwiękowienie materiału.

 

 

Edukacja Regionalna 2009

W 2009 roku w edukacji regionalnej uczestniczyło 462 uczniów z czego 340 zostało objętych dofinansowaniem z budżetu Miasta Gorzowa Wlkp.

«12»