Program Młodzieżowej Akademii Filmu jest adresowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W poprzednich latach tematyka zajęć dotyczyła m.in. głównych kierunków sztuki filmowej, języka filmu, zawodów filmowych. Tegoroczna, siódma edycja, nosi nazwę:„Na tropie filmowych gatunków”Świat ruchomych obrazów odgrywa coraz większą rolę w życiu młodego człowieka. Postęp techniczny, a co za tym idzie stale rozrastająca się teoria i historia sztuki filmowej powodują potrzebę ciągłego weryfikowania oraz konfrontowania wielu pojęć z jej zakresu. Proponowane zajęcia mają wprowadzić młodzież w tajniki związane z gatunkami filmowymi a także odpowiadającymi im konwencjami. Mają na celu ukazanie, że każda projekcja jest umową, którą reżyser, scenarzysta – twórca filmowy – zawiera z widzem. Spotkania mają charakter konwersatoriów poprzedzonych projekcjami filmów pełnometrażowych, dobranych tak, by reprezentatywnie nakreślać młodym ludziom bieżący temat. Porządkowaniu wiedzy służą prezentacje multimedialne wzbogacone o krótkie fragmenty filmowe. Odchodząc od formy typowo wykładowej, program każdego spotkania ma na celu aktywizowanie uczniów, naukę poprzez zabawę oraz inspirowanie ich do dalszego samodzielnego poszerzania wiedzy. Tegoroczne zajęcia prowadzi mgr Iwona Bartnicka – filmoznawca i teoretyk mediów, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, doktorantka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. |
TEMATYKA ZAJĘĆ: Spotkanie 1. Wprowadzenie do zajęć. Gatunek filmowy – wczoraj i dziś. Rozróżnienie pomiędzy gatunkiem a rodzajem. Co to jest konwencja? Magia wielkiego ekranu – czego się spodziewać? Najstarsze gatunki w historii kina. Spotkanie 2. Komedia – czyli co nas śmieszy? Rodzaje komizmu. Typy komedii. Ewolucja gatunku. Wielcy komicy z dawnych lat. Współcześni „rozśmieszacze”. Spotkanie 3. Western jako odmiana filmu przygodowego. Czarno-biały świat westernu. Czy dobry charakter zawsze zwycięża? Typografia westernowego miasteczka. Ewolucje i rewolucje gatunkowe. Spotkanie 4. Film grozy. Dlaczego lubimy się bać? Straszni bohaterowie z wielkiego ekranu. Kinematografie świata - różna poetyka grozy. Spotkanie 5. Sensacja na ekranie. Kino w akcji i z akcją. Punkty zwrotne - jak budować napięcie u widza. Worek bez dna czyli problemy z definicją. Spotkanie 6. Melodramat – jak wzruszyć widza? Dramaturgiczne wzorce – skąd to znamy? Uproszczenia i schematy kontra nowe tendencje w kinie. Rozstania i powroty – słynne pary wielkiego ekranu. Spotkanie 7. Fantasy – czyli kino w okowach wyobraźni. Niesamowity świat ludzkiego umysłu. Wielcy kreatorzy fikcji – sylwetki reżyserów filmowych. Postęp techniczny a ewolucja gatunku. Spotkanie 8. Hybrydy gatunkowe – jak je ugryźć? Klisze fabularne kontra antygatunek. Trudne gatunki. Próba analizy, elementy krytyki filmowej. |