MENU

Film
REPERTUAR
Zobacz wszystkie >

Wielkie Miniatury cz. II

WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, to zdumiewająca i wyjątkowa wędrówka przez ponad półwieczną historię jednego z najważniejszych studiów w historii światowej animacji. To spotkanie z genialnymi artystami i ich arcydziełami, które czasem miały wpływ na historię animacji w sensie globalnym. Ale WIELKIE MINIATURY to także spotkanie z twórcami mniej znanymi, i ich niesłusznie zapoznanymi dziełami, które, na nowo odkryte po latach, wprawiają widza w przyjemne osłupienie. WIELKIE MINIATURY to istna animowana mieszanka wybuchowa (TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!), którą ogląda się z zapartym tchem, od samego początku do samego końca.

 

W PROGRAMIE:

 

SZKOŁA (1958), Walerian Borowczyk, 6'38"

Wyróżniona w Oberhausen groteska na temat musztry wojskowej, mechanizującej człowieka i pozbawiającej go cech indywidualnych, wykonana z ok. 400 zdjęć techniką animowanych fotogramów. TECHNIKA: animacja kombinowana.

LABIRYNT (1961), Jan Lenica, 14'14"

Obsypany nagrodami, jeden z kamieni milowych XX-wiecznej animacji. Pewien człowiek przybywa do tajemniczego  miasta zamieszkałego przez fantastyczne istoty. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

NEONOWA FRASZKA (1959), Witold Giersz, 8’50”

Roztańczona opowieść o nocnym życiu… neonów. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

MATERIA (1962), Kazimierz Urbański, 9’38”

Film Kazimierza Urbańskiego, jednego z najbardziej znaczących twórców w polskiej animacji, ilustrowany muzyką Andrzeja Markowskiego, prekursora wykorzystania muzyki konkretnej i elektronicznej w filmach eksperymentalnych. Sekwencje pozornie abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez artystę przy pomocy wełny. TECHNIKA: animacja obiektów.

SKRZYDŁA (1965), Leonard Pulchny, 9’44”

Skromny urzędnik bankowy marzy, by mógł szybować w przestworzach niczym ptak. "Złota Muszla" w kategorii krótkiego metrażu na MFF w San Sebastian. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

DROGA (1971), Mirosław Kijowicz, 4'23"

Człowiek na rozdrożu. To, którą drogę wybierze, zdecyduje o całym jego życiu… Kolejne arcydzieło minimalizmu głównego przedstawiciela tzw. nurtu filozoficzno-refleksyjnego w polskiej animacji. Nagrody w Oberhausen, Mannheim i Barcelonie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

KASKADER (1972), Witold Giersz, 7’44”

Ciężkie jest życie filmowego kaskadera, zwłaszcza, gdy niezadowolony ze sceny reżyser żąda dubli… Dyplom Honorowy na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za "wyborny dowcip i lapidarność formy". TECHNIKA: animacja rysunkowa.

BANKIET (1976), Zofia Oraczewska, 8'16"

Krwawa satyra na społeczeństwo konsumpcyjne. Goście przybyli na wystawny bankiet, nie spodziewają się, że będzie to ich ostatni posiłek w życiu… Nagrody w Chicago i Melbourne. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

NA KAŻDE WEZWANIE (1976), Leszek Komorowski, 8’45”

Stróż prawa musi być w gotowości na każde wezwanie. Powinien też wiedzieć, jak na nie reagować… Brawurowa parodia amerykańskiego kina gangsterskiego. I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Animacji "Cinanimaffa" w Espinho. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

SZYCHTA (1988), Jerzy Kalina, 5’59”

Ironiczna impresja na temat banknotów PRL-u. Grand Prix "Złoty Lajkonik" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

JONTEK (1983), Wiesław Zięba, 2’23”

Żart filmowy inspirowany operą HALKA Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

FRANZ KAFKA (1991), Piotr Dumała, 16’16”

Kilka lat z życia wielkiego pisarza, wydrapane na niezliczonej ilości gipsowych płytek. Główne nagrody w Hiroszimie i Zagrzebiu. TECHNIKA: animacja kombinowana.

OCENA (1979), Leszek Komorowski, 3’42”

Niezwykle aktualny żart filmowy na temat różnorakich taktyk „product placement” („lokowania produktu”), i wszechobecnej reklamy. „Brązowy Lajkonik” na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

 

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 106’

 

cena biletu: 5 zł

 

 

www.polskaanimacja.pl/

 


wróć