MENU

Film
REPERTUAR
Zobacz wszystkie >

Wielkie Miniatury cz. I

WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, to zdumiewająca i wyjątkowa wędrówka przez ponad półwieczną historię jednego z najważniejszych studiów w historii światowej animacji. To spotkanie z genialnymi artystami i ich arcydziełami, które czasem miały wpływ na historię animacji w sensie globalnym. Ale WIELKIE MINIATURY to także spotkanie z twórcami mniej znanymi, i ich niesłusznie zapoznanymi dziełami, które, na nowo odkryte po latach, wprawiają widza w przyjemne osłupienie. WIELKIE MINIATURY to istna animowana mieszanka wybuchowa (TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!), którą ogląda się z zapartym tchem, od samego początku do samego końca.

 

W PROGRAMIE:

 

ZMIANA WARTY (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 7'42"

Pierwszy film Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, nagrodzony m.in. w Cannes, Mannheim i Edynburgu. Historia „płomiennego romansu” pomiędzy księżniczką a strażnikiem, rozegrana przez… pudełka od zapałek! TECHNIKA: animacja lalkowa.

NOWY JANKO MUZYKANT (1960), Jan Lenica, 10’

Trawestacja noweli Henryka Sienkiewicza. Akcja przeniesiona zostaje do przyszłości. Utalentowany muzycznie wiejski grajek nie potrafi odnaleźć się w stechnicyzowanym i pazernym świecie. I Nagroda “Złoty Smok Wawelski” w kategorii filmów animowanych na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

OCZEKIWANIE (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski, 9’26”

Jedyny film lalkowy w dorobku Witolda Giersza, jednego z najważniejszych twórców w historii polskiej animacji. Przepięknie opowiedziana historia pojedynku dwóch mężczyzn o wzglądy damy, przedstawiona przez figurki wykonane z kawiarnianych serwetek. Nagrody w Cannes, Edynburgu i Moskwie. TECHNIKA: animacja lalkowa/kombinowana.

CZERWONE I CZARNE (1963), Witold Giersz, 6'24"

Drugi film Witolda Giersza z użyciem techniki malowania bezpośrednio na celuloidzie. Zmagania torreadora i byka przeradzają się w rywalizację dwóch kolorów – czerwonego i czarnego. Brawurowa animacja nagrodzona m.in. w Cannes, Edynburgu, Melbourne, Montevideo i Oberhausen. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

KLATKI (1966), Mirosław Kijowicz, 7'27"

Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

LIBIDO (1967), Alina Maliszewska, 8’01”

Podstarzały donżuan, przekonany o swoim powodzeniu wśród kobiet, próbuje uciec w swych fantazjach nieubłaganemu upływowi czasu. TECHNIKA: animacja rysunkowa/kombinowana.

INTELEKTUALISTA (1969), Witold Giersz, 6’52”

Siła czy intelekt? W INTELEKTUALIŚCIE to odwieczne pytanie zostaje postawione w epoce jaskiniowej, gdzie dwóch mężczyzn walczy o względy kobiety. Nagrodzona w Wiedniu, zabawna refleksja Witolda Giersza wykonana przy pomocy nakładanych szpachlą, wciąż zmieniających się, grubych warstw farby. TECHNIKA: animacja malarska/kombinowana.

INWAZJA (1970), Stefan Schabenbeck, 7’31”

Przewrotny film s-f autora SCHODÓW i WSZYSTKO JEST LICZBĄ, będący jego jedyną realizacją w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Na tajemniczej planecie lądują statki kosmiczne. Rozpoczyna się inwazja… Nagrody w Krakowie, Melbourne i Oberhausen. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

RĘKA (1974), Mirosław Kijowicz, 2’34”

Lepiej nie przeszkadzajcie aktorowi, gdy gra. Nawet, jeżeli on jest na ekranie, a Wy siedzicie wygodnie w kinie… Arcydzieło minimalizmu nagrodzone „Brązowym Lajkonikiem” na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Z ŻYCIA OWADÓW, CZYLI LOT TRZMIELA (1979), Zofia Oraczewska, 9’03”

Frywolna opowieść o miłosnych podbojach ospałego trzmiela, zapylającego stęsknione jego pieszczot kwiaty. Pewnego dnia, fruwający z kwiatka na kwiatek amant, napotyka na swej drodze uwodzicielską orchideę… TECHNIKA: animacja rysunkowa.

ŁAGODNA (1985), Piotr Dumała, 11'00”

Obsypana nagrodami, wydrapana na niezliczonej ilości gipsowych płytek, adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o młodej kobiecie zdominowanej i zastraszonej przez swojego starego męża. TECHNIKA: animacja kombinowana

OPERA NR 23 (1985), Bogdan Nowicki, 8’04”

Żart filmowy na temat współczesnej rock-opery: seks, przemoc, wiedźmy na gitarach i… Superman! TECHNIKA: animacja rysunkowa.

WYŚCIG (1989), Marek Serafiński, 6'03"

„Gotowi? Start!” Przedstawiciele polskiego społeczeństwa dogasającej właśnie epoki komunizmu rozpoczynają wyścig, który zdaje się nie mieć końca. Nagrody w Huesca i Lipsku. TECHNIKA: animacja kombinowana.

 

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 100’

 

cena biletu: 5 zł

 

www.polskaanimacja.pl/


wróć