Otwarcie: 20.04.2018, 18:00
Wystawa czynna do 3.06.2018
Z jednej strony – dążenie do doskonałości i samodyscyplinującej się precyzji; z drugiej – zgoda na zmącony porządek i doznania, jakie przynosi banalna rzeczywistość. Na wystawie Agnieszki Grodzińskiej dostrzeżemy zarówno fascynację ludzką kondycją i wpisanym w nią rozdarciem, jak i chęć umknięcia dualnemu podziałowi języka i świata. W swoich poszukiwaniach jest też bardzo systematyczna. Tworzy zwielokrotnione obiekty, eksperymentuje ze skalą i formą, sprawdza wytrzymałość materii, wreszcie – rewiduje możliwość perfekcji, właściwą ludziom i rzeczom. Prace pokazane na wystawie stawiają pytania o sposoby pielęgnowania, cyzelowania, odkrywania i zasłaniania społecznych rytuałów, w ramach których ciała są kategoryzowane, uczone współdziałania z innymi i poddawane szerokiej kontroli. W tym kontekście wymyślony przez Grodzińską neologizm manipure wskazujący na manipulację, manualność i czystość, jawi się jako obecna w sztuce, rodząca napięcia strategia wchodzenia w relacje z innymi ludźmi.
Agnieszka Grodzińska - artystka wizualna, zajmująca się malarstwem, grafiką, instalacją, działająca warsztatowo. Absolwentka ASP w Poznaniu (2009), w 2014 roku obroniła doktorat z malarstwa na UAP. Pracuje jako adiunkt na Akademii Sztuki w Szczecinie (Pracownia Obrazu, Wydział Malarstwa i Nowych Mediów), w latach 2010-17 wykładała na Akademii Medycznej w Poznaniu. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystka wyszehradzkiego programu rezydencjalnego w Futura Karlin Studio (Praga 2016). Uczestniczyła w rezydencjach w Institut für Alles Mögliche, Berlin (2015), w Banska ST A NICA Contemporary (2014) na Słowacji, betOnest/ Emergence of a New Art Space, Stolpe/Oder, Brandenburgia (2017), Schloß Trebnitz Bildungs und Begegnungszentrum, Trebnitz, Niemcy (2017). Laureatka konkursu Curators Network (Mocak 2012), finalistka konkursu Talenty Trójki (2013), laureatka Medalu Młodej Sztuki (2014). Autorka publikacji artystycznych oraz esejów o sztuce, przez kilka lat tworzyła autorską kolumnę Read and Die w magazynie „Artpunkt” (wydawanym przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu), współpracowała z „Punktem” oraz „Magenta Mag”. Realizowała liczne wystawy w kraju i za granicą (m.in. Second Shower, Galeria Rodriguez w Poznaniu, 2018; No one loves the cowgirl, Galeria Łęctwo w Poznaniu, 2017; Roy da Prince, Galeria Futura, Praga, Czechy, 2016; Beyond the Obvious – Contemporary Women Artists from CEE, Galeria Inda, Budapeszt, Węgry, 2015 , Chcesz mieć spokój w grobie, nie zostawiaj nic po sobie, BWA Zielona Góra, 2015).
Kuratorka: Karolina Sikorska