MENU

Wystawy

RAFAŁ ŻARSKI - CHCĘ, ŻEBY WSZYSCY ŻYCZYLI SOBIE DUŻO SNU

Otwarcie: 17.01.2025, godz. 18:00

Wystawa czynna do 23.02.2025

Kurator: Bartosz Nowak

Wsparcie merytoryczne: Jakub Kosecki

 

 

Chcę, żeby wszyscy 
życzyli sobie dużo snu

Chcę, żeby wszyscy życzyli sobie dużo snu – ten ciepły wyraz opiekuńczości jest wstępem do zbioru narracji o zmęczonym ciele i duchu, nękanymi systemowymi torturami, mutującymi pod wpływem nawykowego testowania swej wytrzymałości, palonymi żarem swojej-nie-swojej ambicji i wiecznie uciekającego czasu. Rafał Żarski usłyszał te słowa idąc przez ulicę pewnego późnego wieczoru 2024 roku i tak postanowił zatytułować swoją solową wystawę, podsumowującą główne wątki jego praktyki artystycznej z lat 2019-2025.

Prokrastynacja, zaburzenia snu, przewlekłe zmęczenie – to hasła przewijające się w internetowych reklamach, które przelewają się przez przeglądarki osób potencjalnie doświadczających rzeczonych stanów. Zamknięcie w informacyjnym bąblu, złożonym z personalizowanych treści i rozwiązań, coraz lepiej imituje wrażenie rzeczywistego poznania i eksploracji otaczającego świata. 

Wyświetlacze, mobilne i stacjonarne, mnożą się przed oczami karnych użytkowników; z jednej strony siłujących się z neurochemiczną grawitacją, ściągającą w stronę opisywanej przez Marka Fishera w Realizmie Kapitalistycznym depresyjnej hedonii1, a w konsekwencji depresji i anhedonii2; z drugiej strony starających się utrzymać koncentrację podczas nawigowania wśród mrowia wątpliwej jakości usług, treści i okazji.

Jednym z istotniejszych elementów kultury materialnej współczesnego społeczeństwa informacyjnego, powszechnym w wystroju wnętrz mieszkań, biur i pracowni, jest fotel biurowy. Mebel ten, wraz z jego podgatunkiem znanym jako fotel gamingowy, są współodpowiedzialne za rozmycie rozgraniczenia między rekreacją, a pracą. Choć oczywiście, w tym aspekcie smartfony biją krzesła komputerowe na głowę, to wspominam o tym pracowniczo-rekreacyjnym siedzisku ze względu na przestrzenne uwiązanie oraz uniformizację użytkowania, na które zwraca uwagę Żarski. Artysta w swojej praktyce przywołuje demona-fotel biurowy, Czuwającego, który, jak sam o nim pisze, jest późno kapitalistycznym demonem, symbolizującym współczesne wyczerpanie, wątpliwości niepokoje i lęki, które nawiedzają współczesne społeczeństwa neoliberalne.

Wątek fotela biurowego opętał twórczość Rafała Żarskiego. Czuwający emanuje w praktyce artysty rozmaitymi przedstawieniami demonicznych hybryd fragmentów ludzkiego ciała i części biurowego lub mieszkalnego wyposażenia. Służą one za totemy pośredniczące z pandemonium społeczeństwa informacyjnego. 

Żarski, tworząc przedstawienia demonów, egzorcyzmuje siły kontroli, drzemiące w małej i dużej codziennej infrastrukturze, standaryzowanym wyposażeniu, interfejsach, które podłączają nas do znaczeń i wartości, udziału w kapitale zakładowym cywilizacyjnej korporacji, dla której nasze ciała zsynchronizowane w użytkowaniu stanowią konstrukcyjny wzór, a dla nas podświadomie wpojoną choreografię. 

W świecie przedstawionym, którego zarys kreśli swoimi pracami Rafał Żarski, wygłodniałe demoniczne istoty jawiące się nam jako niezliczone możliwości, stojące przed nami otworem, projektują w naszych umysłach wojowniczy trans. Każą nam „podążać” i „zwiększać”. Stymulują, wysysając z nas energię. To złośliwe promieniowanie wywołuje hybrydyzację – pół-człowiek, pół-środek. Czy chcemy czy nie, w naszych dążeniach i procedurach reifikujemy się po kawałku, choćby na potrzebę chwili, uświadamiając sobie funkcjonalności czy to ciała, czy ducha. 

W swojej twórczości, artysta, oprócz nawiązywania do demonicznych przedstawień, posługuje się elementami wizualnymi zaczerpniętymi z estetyki graficznej używanej w edukacji, szkoleniu zawodowym, samorozwoju, instrukcjach obsługi, czy oznakowaniu publicznym. Na wystawie podejrzane graficzne schematy, zbudowane z uproszczonych ludzkich kształtów, piktogramów i symboli pomiaru, towarzyszą demonicznym obiektom. Grafiki, kontrastując z obiektami rzeźbiarskimi wektorową przejrzystością, nabierają charakteru pisma obrazkowego, na wzór tekstów okultystycznych i inskrypcji towarzyszącym wizerunkom demonów. Wszechobecne w pracach oczy: puste, wyżłobione w gąbce oparcia, przekrwione, zbudowane z wektorów, narysowane, animowane, podkreślają szczególną eksploatację tego narządu w ramach procesów „codziennych mutacji”.

Dystopijne wizje i narracje grozy, z których zbudowana jest wystawa, niosąc w sobie deprymujący ładunek emocjonalny, stanowią przy tym wyraz troski. Są przejawem refleksji na temat naszego codziennego życia w stechnicyzowanym środowisku, opanowanym przez strukturalne wpływy, kryjące się w cieniu naszego codziennego procedowania.

Jakub Kosecki

 

Rafał Żarski, artysta wizualny pracujący w obszarze wideo, dźwięku, rysunku, instalacji i działań performatywno – kuratorskich . W swojej praktyce artystycznej, problematyzuje wątki polityki pracy i czasu wolnego. W szczególności, interesują go tematy związane z wydajnością i wyczerpaniem w kontekście współczesnych technologii, polityki i systemów ekonomicznych. 
Absolwent Multimediów na Akademii Sztuki w Szczecinie (dyplom magisterski – 2016 r.) W latach 2016 – 2020, współprowadził (wspólnie z kuratorem Tomkiem Pawłowskim) eksperymentalne biuro podróży – Muzealne Biuro Wycieczkowe. Brał udział w programach rezydencyjnych w Galerii Arsenał (Białystok, 2017 r.) Brno House of Art (Brno, 2018), International Studio and Curatorial Practice (New York, 2020). Od roku 2018 związany z poznańskim DOMIE ( członek kolektywu ). Od roku 2022 asystent w Pracowni Filmu Eksperymentalnego na Akademii Sztuki w Szczecinie.
Ważniejsze wystawy indywidualne i grupowe: ETC: Selling Out – Lubljana, 2024, Ekologia Społeczna – Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2023, Koalicja – DOMIE, Poznań, 2022, Para -figurations – Ground Floor Gallery, Pfizer Building, New York, 2022, Oko,ręka, krzesło – Galeria Łęctwo, Poznań, 2021, Constant rendering – The Brno House of Art, 2019, Kontrakt rysownika – Galeria Arsenał w Białymstoku, 2018, Time is over – Project Room, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2016; Young Poland – Afterimages of Reality, Ludwig Museum, Budapeszt, 2016.

 


Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Oparcie, obiekt / wideo, 2024/2025

Rafał Żarski, Tratakty, seria trzech obiektów, płyta OSB, farba olejna, 2024

Widok wystawy

Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Prokrastynacje, cykl rysunków, akryl na kalce, 2022

Widok wystawy

Rafał Żarski, Przespane sny, obiekt 2025

Rafał Żarski, Skóra krzesła, akryl na płótnie, 2022

Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Narada, seria czterech obiektów/ lampa, 2021

Rafał Żarski, Pełne skupienie, obiekt, 2024

Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Czuwający, obiekt / audio, 2020

Rafał Żarski, Mentor, obiekt, 2025

Rafał Żarski, Marzenia o sukcesie, rysunek, 2021

Rafał Żarski, Auto-zapłon, rysunek, 2024

Rafał Żarski, Daily Mutations, rysunki wektorowe, druk na tkaninie, 2022

Widok wystawy

Rafał Żarski, Pełne skupienie, obiekt, 2024

Rafał Żarski, Podążaj, obserwuj, zawracaj uważaj, obiekt, 2025

Widok wystawy

Rafał Żarski, Narada, seria czterech obiektów/ lampa, 2021

widok wystawy

wróć