Otwarcie: 31.01.2025
godz. 18:00
Wystawa czynna do 16.03.2025
Kuratorka: Elżbieta Młynarczyk
Hubert Czerepok, artysta badający granice między kulturą, naturą a ludzką wyobraźnią, zaprasza na wystawę, która jest poetyckim manifestem, refleksją nad naszym miejscem w świecie i krytyką społecznych rytuałów. „Trochę słodyczy obok jest” to wielowarstwowa narracja, w której neony, rysunki i filmy łączą się, tworząc opowieść o marzeniach, przemocy, destrukcji i granicach ludzkiego doświadczenia.
Prace artysty ukazują, jak antropocentryzm prowadzi nie tylko do degradacji ekosystemu, ale także zubaża naszą wrażliwość i zdolność do refleksji. Tytułowy neon „Trochę słodyczy obok jest” to prowokacja do poszukiwania ukojenia w świecie pełnym napięć. Stanowi ironiczne przypomnienie, że harmonia często wymyka się człowiekowi, który koncentruje się na dominacji i kontroli. Praca, nawiązuje do języka reklamy, obiecując łatwe spełnienie, jednocześnie pogłębiając nasze poczucie wyobcowania.
Rysunki przedstawiające zwierzęta wysyłane w kosmos są świadectwem ludzkiej fascynacji eksploracją wszechświata, ale też gotowości do instrumentalnego traktowania innych istot. Czerepok skłania do refleksji nad ceną, jaką płacą zwierzęta za naszą chęć „sięgnięcia gwiazd”. Wspiera je film „Sięgnąć gwiazd”, który splata historię kosmicznych ambicji z marzeniami człowieka.
Artysta łączy również fascynację lokalnymi mitologiami z refleksją nad ludzką potrzebą dominacji. Przykładem jest seria przedstawiająca kibiców, pełnych przemocy, ale i wspólnotowej pasji. Czerepok ukazuje nasze potrzeby przynależności i wyrażania emocji, ale także destrukcyjny potencjał tych rytuałów, które zamieniają się w areny agresji. Film animowany „Play off” to ironiczny komentarz do codziennych „wojen”, które rozgrywają się na stadionach i poza nimi, pytając o granice naszej cywilizacyjnej „dzikości”.
Ślub, zazwyczaj kojarzony z radością, w pracach Czerepoka staje się rytuałem, w którym jednostkowość i autentyczność znikają. Bohaterowie tych prac, pozbawieni twarzy, stają się symbolicznymi postaciami, reprezentującymi każdego, a zarazem nikogo. Artysta demaskuje, jak kultura, pełna gotowych schematów, odbiera nam zdolność przeżywania chwil w pełni i na własny sposób.
Prace Czerepoka ukazują kulturę w jej najbardziej paradoksalnej odsłonie – jako przestrzeń napięcia między tworzeniem a destrukcją, wspólnotą a wykluczeniem, indywidualnością a anonimowością. Neonowe sentencje i rysunki eksplorują zarówno dosłowny, jak i symboliczny język, który kształtuje nasz obraz świata. Wysłane w kosmos zwierzęta, polowania, zamazane twarze na fotografiach ślubnych, kibicowskie rytuały czy lokalne legendy, jak ta z Emilcina, przypominają, jak głęboko kultura ingeruje w nasze życie i jak często staje się polem walki o władzę, dominację i przetrwanie.
Czerepok pokazuje, że kultura to nie tylko przestrzeń sztuki, nauki i technologii, ale także mikrosystem działań, które kodują nasze lęki, ambicje i tęsknoty. Artysta pyta, czy te mechanizmy pomagają nam się rozwijać, czy raczej utrwalają podziały i napięcia, które szkodzą zarówno nam, jak i środowisku.
Wystawa „Trochę słodyczy obok jest” to nie tylko wielowymiarowy komentarz do rzeczywistości, ale również refleksja nad destrukcyjną siłą egocentryzmu i jego wpływem na świat. Czerepok zaprasza nas do zmiany perspektywy – od antropocentrycznego spojrzenia ku świadomości współuczestnictwa i współodpowiedzialności za życie na Ziemi. W jego pracach jest zarówno krytyka, jak i tęsknota za harmonią, która wciąż pozostaje dla nas „trochę obok”.
dr hab. Hubert Czerepok prof. AS
(ur. 1973 w Słubicach)
Absolwent PLSP im. A Kenara w Zakopanem, oraz poznańskiej ASP, gdzie studiował w pracowniach Izabeli Gustowskiej i Jana Berdyszaka.
Realizuje filmy, animacje, wykonuje filmy found footage, rysuje, maluje, tworzy obiekty i instalacje. Opracowuje projekty multimedialne, oraz działa w przestrzeni publicznej. Jednym z tematów przez niego podejmowanych są relacje pomiędzy fikcją i prawdą historyczną, przy czym to nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób w jaki mutują i ulegają formalnym i semantycznym przekształceniom.
W latach 2002 - 2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht w Holandii, a w latach 2004 - 2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii w Belgii.
Brał udział w wielu wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą, m.in. „Początek”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, „Historia i Utopia“, Galeria Arsenał w Białymstoku; „Lux Aeterna“ w Galerii Żak | Branicka w Berlinie; „Devil’s Island“ w La Criee Centre d’Art Contemporain w Rennes, Francja; 19 Biennale w Sydney „You Imagine What You Desire“, „Cultural Transference“ w EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, USA; „Regres / Progres” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Od wielu lat prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży (m.in. w CSW Łaźnia w Gdańsku, Galerii Arsenał w Białymstoku, Centrum Sztuki Kronika w Bytomiu), w których podejmuje zagadnienia związane z artykulacją wolności, dekonstrukcją stereotypów.
Jego film fabularny „Czy króliki mają dusze?” pokazywany był w konkursie głównym pełnometrażowych debiutów fabularnych na 43 Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film.
Od 2014 prowadzi Pracownię Filmu Eksperymentalnego w Akademii Sztuki w Szczecinie.