MENU

  • Sebastian Krok - plakat wystawy

Wystawy

FILIZ AZAK - FIDELITY

Filiz Azak (ur. w 1976 r. w Turcji) mieszka i pracuje w Berlinie. Studiowała na Uniwersytecie Dokuz Eylül w Izmirze, gdzie w 2002 roku otrzymała dyplom licencjacki z malarstwa. Studia kontynuowała w Berlinie na Uniwersytecie Sztuk Pięknych, które ukończyła w 2006 roku. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych. Od 2004 r. wystawia także indywidualnie, m. in. w Turcji, Niemczech, Rumunii. Stypendystka Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD), Fundacji im. Róży Luksemburg oraz programu stypendialnego dla artystów UNESCO-Aschberg.

Obrazy Filiz Azak otwierają przed oglądającym magiczny świat, którego granice wyznacza jedynie artystyczna kreacja. W świecie tym niepodzielnie panuje żywy, jaskrawy kolor, a przestrzeń budują powtarzające się formy. Płótna zapełniają różnego rodzaju postaci: rozpoznajemy w nich ludzi i zwierzęta. Jednak umieszczone w krainie malarstwa artystki tracą kontury na rzecz intensywnego koloru - przepustki do zaczarowanego królestwa. Spotkanie z tą twórczością jest czymś w rodzaju podróży do świata dziecięcych wyobrażeń, który sprawia wrażenie swojskiego, znanego nam dobrze, ale jednocześnie tajemniczego, kryjącego w sobie dziwny niepokój. Rodzaj napięcia, jaki cechuje obrazy artystki przypomina stan oczekiwania na coś, co za chwilę ma się wydarzyć. Z drugiej strony prace urzekają atmosferą radosnego poruszenia i obietnicą wędrówki w przestrzenie, dla których zarówno kluczem jak i ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia.

Na wystawie w Galerii BWA artystka zaprezentuje obrazy z cyklu Fidelity powstałe w bieżącym i poprzednim roku. Inspiracją dla tej serii była historia Shahmaran, mitycznej postaci złożonej z ciała człowieka i ciała węża. Artystkę zafascynowała podwójna natura Shahmaran, trudna do zdefiniowania tożsamość postaci. Ta niejednoznaczność, ciągły wybór między tym, co ludzkie i zwierzęce, między życiem i śmiercią, między dobrem i złem oraz siły, które są źródłem tych zmian, przenikają prace artystki. Także ich status, między figuratywnością a abstrakcją, zdaje się niepewny. Obrazy Filiz Azak wymagają kalejdoskopowego oglądu. Ich niechęć do pozostania wiernymi własnej figuratywności, tak buntownicza jak i przekorna, sprawia, że są tak czarujące. Spoglądają na siebie z różnych ram, rozmyślają „co by było, gdyby...” i zapraszają nas do tego, aby zastanawiać się z nimi, by zaufać naszemu wrodzonemu darowi do odnajdywania inspiracji w nieokreśloności. (Alanna Lockward, ze wstępu do katalogu „Filiz Azak – Fidelity”)

wróć