MENU

Wystawy

HEIKE NIEHLE, GUDRUN SAILER, UWE KRACHT

LISTOPAD 
 
Mała Galeria BWA-GTF
 
Artyści, rzeźbiarze z Eberswalde: Heike Niehle, Gudrun Sailer i Uwe Kracht po raz pierwszy zaprezentowali swoje prace w Polsce. Wystawa była związana z dwudziestą rocznicą współpracy między miastami Gorzów – Eberswalde.
 
Uwe Kracht urodzony w 1952 roku w Ribnitz-Damgarten. W 1971 roku matura. W latach 1973-74 praca w Fabryce Mebli w Ribnitz-Damgarten. Lata 1974-76 studia w Wyższej Szkole Wzornictwa Przemysłowego w Halle „Burg Gebichenstein” na kierunku wzornictwo i konstrukcja mebli. W latach 1976-79 dalsza kontynuacja studiów u prof. G. Lichtenfelda i prof. Göbela na kierunku plastycznym. Od 1981 roku członek Związku Artystów Niemieckich w Lipsku, wolny twórca działający w Halle. 
 
Heike Niehle urodzona w 1960 roku w Neustadt (Dosse). Lata 1976-79 praktykuje jako terminator w zakładach produkcji chemicznej w Schkopau. W 1979 roku matura. Lata 1980-1982 praktyka tokarska w Bürgel. 1982-85 studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych Dekoracji Wnętrz w Halle „Burg Gebichenstein” na kierunku ceramika. Lata 1986-88 kontynuacja studiów i uzyskanie dyplomu u G. Möhwald. Od 1988 wolny członek w Centrum Sztuk Pięknych w Halle.
 
Gudrun Sailer urodzona w 1963 roku w Rudolstadt. 1980-83 nauka murarstwa i matura w Berlinie. 1983-84 praca w garncarni w Müritz. 1984-86 nauka garncarstwa w Bürgel. Lata 1986-91 studia w Wyższej Szkole Plastycznej Dekoracji Wnętrz „Burg Gebichenstein” w Halle na kierunku ceramika. W 1991 roku uzyskanie dyplomu. Od 1991 roku praca w Małej Galerii w Eberswalde.
 
Z prac eksponowanych w Małej Galerii wynikać by mogło, że niemieccy artyści preferują glinę, jako podstawowy materiał dla swej twórczości. Okazuje się to jedynie po części prawdą. Panie: Heike Niehle i Gudrun Sailer rzeczywiście najlepiej poruszają się w dziedzinie artystycznej tworząc właśnie w tej materii. „Duża stojąca”, „Duży stojący”, czy „Kulający” Gudrun Sailer to rzeźby niepowtarzalne, monumentalne kształtem, a jakże delikatne w swej materii. I może na połączeniu owych skrajności autorce najbardziej zależało.
Jej ceramiczne prace (Heike Niehle) zdają się zadawać pytanie o więzi łączące, istnienie barier dzielących formy użytkowe od artystycznych. Przykładem na to „Serwis do herbaty”. 
Trzecim z niemieckich twórców prezentujących swe prace w gorzowskiej Małej Galerii jest Uwe Kracht. Jego przygoda z ceramiką nosi znamiona przypadkowości. Przekonuje o tym „Model studni w Halle”, rzeźba przestrzenna, stanowiąca rozwinięcie wielopłaszczyznowości w oparciu o formy geometryczne. Jego „Siedzący atleta” rzeźba wykonana już w brązie, czy „Kucający Dawid”, zdradzają właściwość materii, w której twórca porusza się najpewniej; Stilon Gorzowski 16.XI.1992 r.
 

wróć