Otwarcie: 30.06.2023, 18:00
Wystawa czynna do 27.08.2023
kuratorzy: Sarmen Beglarian i Sylwia Szymaniak
Rzeźba w swojej ostatecznej formie jest zwieńczeniem procesu tworzenia, ukształtowaną materialnie formą myśli.
Formy rzeźbiarskie Józefa Gałązki i Natana Kryszka powstały w procesie współdziałania od szkiców po ich realizację. Radość z procesu twórczego, z form zaprojektowanych i wykonanych przez artystów, jest istotnym elementem ich twórczości i przyjaźni.
Piaskownica to punkt odniesienia dla Gałązki i Kryszka, archetyp miejsca, w którym rozpoczęła się ich droga twórcza. W sposób naturalny artyści wracają do dzieciństwa, czasu bez żadnych ograniczeń, energii poznawania nowych form i struktur. Dowolność materiałów i kolorów stanowi podstawę do dialogu, uzyskania myśli i form, początku i końca procesu twórczego. Rzeźba w ostatecznej formie objawia się w wyniku twórczej współpracy.
Pierwotną inspiracją do realizacji wystawy "W piaskownicy" była twórczość Władysława Hasiora, którego kolekcja dzieł w formie stałej ekspozycji znajduje się w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Czerpiąc z techniki stosowanej przez Hasiora, Gałązka i Kryszk wykonali odlewy form w ziemi, które zespolone razem przedstawiają rzeźbę Spider-Mana, komiksowej postaci pełnej tajemnic.
Tworząc rzeźby artyści przyglądali się sobie i rzeczywistości ich otaczającej niczym dzieci. Beton i metal, ale także karton, czy materiały znalezione w trakcie pracy, stanowią dla nich podstawę tworzenia.
Wystawa dwóch młodych rzeźbiarzy w Miejskim Ośrodku Sztuki oprócz głównej narracji opowiada także dwie alternatywne historie. W centralnym punkcie przestrzeni galeryjnej na stole–piaskownicy widzki i widzowie zobaczą wystawę małych form – szkice rzeźb zrealizowanych w dużych formatach, jak również rzeźb, które powiększenia jeszcze się nie doczekały. Poboczną prezentację stanowić będzie retrospektywna wizualna opowieść o dwóch wystawach: Widok w Biurze Wystaw w Warszawie (2019) oraz Powidok w Galerii Władysława Hasiora, oddziale Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem (2022), stanowiących dotychczasową udaną współpracę Józefa Gałązki i Natana Kryszka.
Józef Gałązka
ur. 1993 w Warszawie.
Rzeźbiarz, autor rysunków, fotografii i filmów. Absolwent Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2016) oraz Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2018). Jego instalacja „Portret dziadka”, składająca się z klasycznego portretu rzeźbiarskiego, instalacji i filmu zwyciężyła w 16. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii w 2017 roku. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018, 2020). Współpracował m.in. z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kunstmuzeum Linz, Galerią Neugerremschneider w Berlinie, Żydowskim Instytutem Historycznym im. Emanuela Ringelbluma, Biuro Wystaw w Warszawie, TR Warszawa, Muzeum Sztuki w Łodzi. W 2022 roku wspólnie z Ulą Prokop otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie na oprawę architektoniczno-rzeźbiarską pomnika Gabriela Narutowicza w Warszawie.
Natan Kryszk
ur. 1995 w Gdyni.
Rzeźbiarz, saksofonista, kompozytor. Współzałożyciel zespołu Pokusa (Olter/Bryndal/Kryszk), który występował na wielu festiwalach, m.in. Unsound, Off Festiwal, Jazz nad Odrą, Niewinni Czarodzieje, Jazz Jantar. Uczestniczy w tworzeniu Warszawskiej Sceny Improwizowanej w cyklu Impro Mitting oraz w Warszawskiej Orkiestrze Improwizowanej Raya Dickaty'ego.
Autor muzyki do spektakli teatralnych Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Kuby Kowalskiego, Weroniki Pelczyńskiej, Darii Kopiec i Marty Ziółek.
Jako rzeźbiarz współpracował z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Martine Heuser Józefem Gałązką i Adą Rączką. Współtworzy kolektyw Galerii Pracowni Wschodniej w Warszawie.