DOMINIK LEJMAN
NIE WSZYSTKIE MODLITWY SĄ ORALNE
3.12.2016-8.01.2017
Obrazy prezentowane na wystawie to prace powstałe w Berlinie w latach 2013-2015.
Selekcja odwołuje się do czynności medytacyjnej, działania w powtórzeniu, formy pracy, mogącej nawiązywać do pojęcia modlitwy, zważywszy że ta, nawet wypowiadana, nadal pozostaje czynnością fizyczną, „oralną".
Naciąganie płótna na malarskie krosno, składanie spadochronu, żonglowanie czaszkami, „zanurzenie'"w stosie książek, wszystkie te czynności można traktować jako „przygotowawcze". Pojawiają się sukcesywnie na obrazach w formie projekcyjnej „zjawy".
Projekcja „duchów", rejestracji oderwanych od siebie skrawków przeszłości, może jak każde „wywoływanie duchów" przygotować nas na nadejście przyszłości, materializując to co przed nami.
Projekcja białej ośmiornicy, amorficzna forma przypomina fałdy spadochronu zwijanego na obrazie „Biały spadochron”. Podobno ośmiornice mają umiejętność przewidywania przyszłości.
Ora pro nobis...
Dominik Lejman 2016
Dominik Lejman - ur. 1969. Studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku w latach 1989-1993 oraz w Royal College of Art w Londynie w latach 1993-1995. Od 2005 roku prowadzi II Pracownię Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się malarstwem, które łączy z projekcjami wideo, realizuje wideofreski i prace w formie wielkoformatowych projekcji. Jest autorem licznych wystaw indywidualnych oraz projektów publicznych (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland). Brał udział w wielu ekspozycjach zbiorowych, m.in. Biennale Architektury w Wenecji 2004. Laureat polskich i zagranicznych nagród, m.in. Paszportu „Polityki” w 2001. Pracuje i mieszka w Poznaniu oraz w Berlinie.
Do jego najbardziej znanych prac należą projekcje wideo w ramach cyklu „Szpital jako krajobraz małych spektakli” (od 2002), wideofresk „Przekażcie sobie znak pokoju” (2007) przedstawiający kościelny tłum, który ożywia się jedynie na cztery sekundy, „Double Layer” (2011), czyli negatywowa projekcja aktualnych doniesień medialnych rzutowana na podłogę wejścia do Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz fresk wideo „Katedra 60s.” (2011) – odtworzenie sklepienia katedry w Durham przez skoczków spadochronowych podczas lotu przed otworzeniem spadochronów.
Wybrane wystawy indywidualne:
2015– Galeri Image Aarhus, Denmark, Open Studio, Erkelenzdamm 11, Berlin
2014 – dis/connected, Zak|Branicka Gallerie Berlin
2013 – Przeciwwaga, Labirynt Lublin,
2012 – Far Too Close, Yumiko Chiba, Tokyo; Kyoto University of Arts Art Gallery
2011 – Far Too Close, Zak|Branicka Gallerie, Berlin, Double Layer, Parlament Europejski, Bruksela
2009 – Afterparty, Zak|Branicka Galerie, Berlin
2007 – Historia naturalna, Atlas Sztuki, Łódź
2005 – Dominik Lejman, Museum Vigelanda w Oslo
2000 – Luksus Przetrwania, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Wybrane wystawy zbiorowe:
2016 – Po wiecu Galeria Studio, Warsaw; Interference Festival, Tunis;Wyświetlanie, Galeria Imaginarium, Łódź;DE-MO-KRA-CJA, Galeria Labirynt, Lublin; Medycyna w Sztuce, MOCAK, Kraków;
2015 – Wojna i Pokój, Galeria Labirynt, Lublin; WRO 2015 Media Art Biennale, Wrocław; Apocalypse, ROHKUNSTBAU, Shloss Roskow, Niemcy;
2014 – Corpus, Zachęta, Warszawa; MOMA PS1 Rockaway! Fort Tilden Rockaway Beach, Nowy Jork;
2011 – POLISH Kunstlerhaus Bethanien 2010 – Open Light in Private Spaces, Biennale fur Internationale Lichtkunst, Ruhr (Niemcy);
2010 – Mediations Biennale / Beyond Mediations, Poznań;
2009 – ABC, Art Berlin Contemporary, Akademie der Künste, Berlin (Niemcy);
2008 – Still/Motion, Mie Prefectural Art Museum, The National Museum of Art, Osaka, Tokyo Metropolitan Museum of Photography (Japonia);
2006 – Malarstwo polskie XXI wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Poza, Real Art Ways, Hartford (USA); Painting as Presence (this is not a love song), Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Łódź Biennale;
2004 – Anxiety and Influence: Bachelors, Brides and a Family Romance, Stadtgalerie Bern (Szwajcaria); Distances?, Le Plateau, Paryż; Architectures: Meta-structures of Humanity, Morphic Strategies of Exposure, Polski Pawilon, 9. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji;
2001 – Re:location, O.K Centrum fur Gegenwartskunst, Linz (Austria);
2000 – After the Wall, Nationalgalerie Hamburger Banhoff, Berlin
http://paintingwithtimecode.com
Kurator: Zbigniew Sejwa
Wystawa czynna do 8.01.2017 r.