Kinga Dunikowska
The more you know
20.10 - 18.11.2012
(…) Kinga D. buduje obrazy, posługując się nowymi mediami. Tworzy instalacje, wydarzenia. Przed-stawia. Ma zamiłowanie do anegdoty, do akcji. Nowe media umożliwiają zaangażowanie trójwymiarowej przestrzeni i czasu. Ale nie jest to teatr, nie jest to film. Tworzy się nowa jakość. Kingę D. fascynuje poruszanie się pomiędzy rzeczywistością, a fikcją. Sytuacje budowane z wziętych z rzeczywistości, gotowych elementów, nabierają sugestywności dzięki artystycznej iluzji. (…)
Wyobraźnia (imaginatio), czyli zdolność tworzenia obrazów w sensie imago, a nie tylko tabula, pozwala Kindze D. scalać – na zasadzie poetyckiego skrótu – różnorodne impulsy i powoływać nowe obrazowe
i znaczeniowe jakości. (…)
W książce La société de consommation (Jean Baudrillard) porównuje przedmioty współczesnej cywilizacji do bytów z pogranicza flory i fauny. Ich nagromadzenie przypomina bujną i przytłaczającą dżunglę, w której człowiek z trudem się porusza. „Trzeba starać się szybko opisać – postuluje Baudrillard – tę florę i tę faunę, tak ją widzimy i przeżywamy (...) – nie zapominając ani przez chwilę, przy jej bogactwie i nadmiarze, że są to produkty ludzkiej aktywności, i że są one podporządkowane nie naturalnym prawom biologicznym, lecz prawu wartości rynkowej”.
Kinga D. jak odważny pionier przedziera się przez ten gąszcz przedmiotów, informacji i obrazów, produkowanych przez współczesną cywilizację i szuka nowych znaczeń.
Spiętrzanie kontekstów, asocjacji, znaczeń staje się specjalnością Kingi D. z pozoru tylko ma to charakter postmodernistycznej gry. Manfred Schneckenburger nazwał machinacje Kingi D. „magiczną szkołą widzenia".
wyciąg z tekstu:
Anna Baranowa, Nieobliczalna Kobieta Kinga D., 2002
The Temple of Ra ? or ? The Eyes of Dr. T. J. Eckleburg, Installation, 2001, exhibitionview: Wewerka Pavillon, Münster, Germany, 2001
NEW, NOWE, NEU, ? 2009, Solo-show: ?First Of All Pleasures?, brot.undspiele Gallery, Berlin, Germany, 2009