Appearance
Przemysława Kwieka
Stany skupienia;
Bozon Higgsa
8.09.2012
godz. 17:30
strona artysty: www.prkwiek.pl
PRZEMYSŁAW KWIEK w wieku 10. lat rozpoczyna systematyczną naukę rysunku i malarstwa (1955)
u malarki Ireny Żabianki. W roku 1958 zdaje egzamin do elitarnego Liceum Sztuk Plastycznych przy ul. Łazienkowskiej w Warszawie. W latach 1959 - 1963 uczył się indywidualnie klasycznego rysunku i malarstwa u Niny i Czesława Wdowiszewskich (członek Bractwa Św. Łukasza); rzeźby u Heleny Stachurskiej uczennicy Xawerego Dunikowskiego.
Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1963 - 1970 w indywidualnym toku nauczania u profesorów: Ludwiki Nitschowej, Józefa Pakulskiego, Bogusława Szwacza, Jerzego Jarnuszkiewicza, Oskara Hansena, Mieczysława Porębskiego.
6 wyróżnień w pracowniach: litografii, rysunku, rzeźby, brył i płaszczyzn; stypendium naukowe.
Od roku 1967 uprawia COŚ, co doskonaląc konsekwencją, nadaje temu jako procesowi nazwę DZIAŁANIA, a w metasferze nazwę CAŁOSTKI krocząc metodą ciągłych wyborów, warunkowanych pamięcią oraz zewnętrznością i wewnętrznością, z coraz to nowych możliwości wyborów napotykanych po drodze.
Przedmiotem jest sama sprawna operacja światem, a pokaz tysięcy MOŻNOŚCI, zarówno operacji jak i świata celem.
Nie szukać prawdy w układzie statycznym, a widzieć (!), że nie ma takiej w ruchomym.
Chyba to COŚ jest sztuką, skoro od ponad trzydziestu lat dawał do obserwacji w wielu miejscach na świecie wycinki procesu: części dziejące się, efekty trwałe i archiwalne i nikt, jak dotąd, nie wystąpił przeciw określeniu go słowem: ARTYSTA. Przeciwnie, wielu, jak Joseph Beuys, chciało mieć z nimi ciągły związek i dyskusję.
W latach 1971 - 1988 pracował w parze artystycznej z ZOFIĄ KULIK jako KWIEKULIK.
Przechodząc od studiowania rzeźby, rysunku, grafiki, komponowania przestrzeni, od początku lat 70. starali się skupić na PROCESIE. Tę praktykę określali jako dokumentowane, sprawne, DZIAŁANIA materiałowo - przestrzenne w konkretnych UWARUNKOWANIACH bytowych, artystycznych, politycznych i umysłowych; walczyli o włączenie DZIAŁAŃ w obieg ideowy i administracyjny oficjalnej sztuki polskiej jako przejaw tej sztuki na wyższym, zsyntetyzowanym, nowocześniejszym poziomie
w kraju i na świecie.
Część tej praktyki miała ujawniać zło i rozświetlać innym rzeczywistość, część to doświadczenie, część to tworzenie teorii i metody.
Część DZIAŁAŃ była specjalnie konstruowana przez nich w formę klasycznego, jednorazowego PERFORMANCE, często ich rezultatem była INSTALACJA.
DZIAŁANIE (publiczne i do oka kamery), jego DOKUMENTACJĘ (foto, video, film, tekst, głowa pamiętająca) i POKAZ WYREŻYSEROWANEJ DOKUMENTACJI traktowali jako jedność uprawiając te trzy formy osobiście i równorzędnie; dokumentowali też innych.
Założyli w domu PRACOWNIĘ SZTUKI DZIAŁAŃ, DOKUMENTACJI I UPOWSZECHNIANIA (PSDDiU), gdzie robili własne wystawy i żywe pokazy multimedialne, przeważnie dla cudzoziemców, ze swoich ogromnych zbiorów.
W 1975 r. otrzymali zakaz reprezentowania polskiej sztuki zagranicą; bezskutecznie występowali też
o finansowanie (upaństwowienie) PSDDiU.
Aktualnie Przemysław Kwiek rozwija wcześniejszą praktykę, nazywając słowem APPEARANCE (pojawienie się, wygląd) każdą swoją kolejną ekspresję z którą wychodzi na zewnątrz (poczynając od: Galeria Grodzka, BWA, Lublin 23.03.1988), bez względu na to czy ma ona formę Działania, performance, instalacji, wystawy obiektów, pokazu dokumentacji, wypowiedzi, publikacji lub jest konglomeratem tych form; poszczególne APPEARANCE, wraz ze zdarzeniami życiowymi tworzą utwór właściwe dzieło. Wyszczególnienie działalności P.K. liczy 299 punktów (do 01.2005 r.).
---------------------------------
Przemysław Kwiek był Członkiem - Założycielem, a obecnie jest Prezesem STOWARZYSZENIA ARTYSTÓW SZTUK INNYCH (SASI; legitymacja czł. nr 1). Występował w Europie, USA, Kanadzie i brał udział w wielu, kultowych już, wydarzeniach w kraju. Wymyślił i zorganizował m.in. I Ogólnopolski Festiwal Pojawień się i Wyglądów (APPEARANCE FESTIVAL), który odbył się
w Muzeum Narodowym w Warszawie w grudniu 1994 r. i następny, tamże, w czerwcu 2001 r. W 1998 r. na zaproszenie Unii Wolności kandydował do Rady Miejskiej w Łomiankach (z programem wybudowania w Łomiankach żywego Muzeum Sztuki Nowoczesnej). W 1999 r. ukazała się książka pt. Sztuka krytyczna w Polsce. Kwiek. Kulik. KwieKulik. 1967 - 1998 (Autor: J. Truszkowski, wyd. Gal. Miejska w Poznaniu, nakł. 1500 egz.), a w 2004 r., tegoż autora, książka: Artyści radykalni wydana przez Galerię Bielską z okazji wystawy Przemysława Kwieka: Przeciw niezbyt rozumnym w sprawach nowoczesnych.
----------------------------------
Nie ma nic do sprzedania oprócz tego, co sztuką już nie jest; czasami zarabia, by od siebie kupić siebie i w rezultacie osiągniętej przez to wolności w dysponowaniu sobą może robić Działania, Całostkę, czy nawet takie rzeczy, które nawet najbardziej nowoczesnemu człowiekowi nie przyszłoby nigdy do głowy nazwać sztuką.
W więzieniu opuszczonym przez straże
światem porusza artysta
i znikają prawdy w wolności.
(P.K.1990)
więcej o artyście:
http://www.kulikzofia.pl/polski/ok2/kwiekulikpo1987.html
http://raster.art.pl/galeria/artysci/kwiekulik/kwiekulik.htm
http://www.artmuseum.pl/filmoteka/?l=1&id=filmoteka
http://www.youtube.com/watch?v=D2MYOUqlACk&feature=player_detailpage
http://www.facebook.com/przemyslaw.kwiek
http://www.janpiekarczyk.art.pl