31.05.2012 odbyło się spotkanie autorskie z legendą polskiego performance
Zbigniewem Warpechowskim
Zbigniew Warpechowski
ur. W 1938 r. na Wołyniu, w Polsce.
Studia:
1956-63 Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
1964-65 Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Droga twórcza:
Od 1962 r. Uprawia malarstwo.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum w Koszalinie.
Od 1964 pisze wiersze, performance poetyckie, publikacje w czasopismach, tomik „Papier” wyd. w Białymstoku.
Od 1967 r, uprawia sztukę performance. Dotychczas ponad 330 występów w 28 krajach, m. in. w Europie, Izraelu, USA, Kanadzie, Japonii. Uczestniczył w festiwalu sztuki w Edynburgu (wielki sukces jego wystawy konceptualnej), Documenta 8 w Kassel, Edge 88 w Londynie, NIPAF w Japonii i innych.
Od 1973 – Filozoficzne rozważania o sztuce.
Książki:
„Podręcznik” - wyd. Centrum Sztuki Współczesnej. W-wa 1990
„Zasobnik” - wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 1998
„Podnośnik” - Sandomierz 2001
„Statecznik” - Lublin 2004
ZBIGNIEW WARPECHOWSKI
Zbigniew Warpechowski jest jednym z pierwszych artystów, którzy zaczęli zajmować się sztuką performance w Polsce. Performance to stosunkowo młoda forma sztuki, która narodziła się w latach 70. ubiegłego wieku. Cechy charakterystyczne performance, również Warpechowskiego, to procesualność, jednorazowość i osobisty udział performera w strukturze dzieła - artysta jest nie tylko autorem pracy, ale jego osoba stanowi jej podstawowy materiał twórczy. Performer najczęściej wykonuje swoje działania wobec publiczności, a ich istotą jest budowanie formy poprzez własne doświadczenia cielesne. Artysta twierdzi, że sztuka performance ma bliski związek z poezją, sam nazywa ten element w swoich działaniach "realnościami poetyckimi". Kolejnym ważnym czynnikiem w performance'ach Warpechowskiego jest prawda.
"[...] Ten fakt, ten moment rzeczywisty, prawdziwy, który jest jednym z zasadniczych motywów sztuki performance w ogóle - że coś się dzieje naprawdę, a nie jest symbolem, metaforą, nie udaje czegoś innego, jak teatr czy jakaś inna zabawa prestidigitatorska."
Pierwsze realizacje artysty mieszczą się w pojęciu akcjonizmu (koniec lat 60.).
Na przykład performance Warpechowskiego „Kwadrans poetycki” (wraz z Tomaszem Stańko) w Krakowie, gdzie zapowiedział widzom że nie potrafi grać na fortepianie i zaczął brzdąkać, a Stańko wtórował mu na saksofonie.
Ważne dla pełnego wyrazu artystycznego są rekwizyty - (Arte Powera na wzór Kounelisa) żywe organizmy jak ryba, kanarek... które będące same w sobie znaczącymi w kulturze chrześcijańskiej symbolami, stawiane są przez artystę na równi z samym sobą wyrażając tajemnice życia, wiary, męczeństwa, cierpienia...
Zbigniew Warpechowski jest również poetą. W swoich performance wyraża ścisły związek pomiędzy różnorodnymi dziedzinami sztuki, a zwłaszcza poezji i performance.
Ważnym w dorobku artystycznym jest „Champion of Golgota” (1978 – 1994, wiele różnych interpretacji tego tematu), gdzie poddaje analizie zjawisko wielbionego przez tłumy bohatera. (...) "I stąd wynikało przeniesienie kostiumu Chrystusa w kostium championa, sportowego jakiegoś idioty."
Na spotkaniu w Miejskim Ośrodku Sztuki, Active Space GSN w dniu 31 maja bieżącego roku, Zbigniew Warpechowski będzie komentował etapy swojej twórczości.
www.warpechowski.sandomierz.net