MENU

  • 247 godzin - plakat wystawy

Wystawy

Zbigniew Warpechowski

31.05.2012 odbyło się spotkanie autorskie z legendą polskiego performance

Zbigniewem Warpechowskim

 

Zbigniew Warpechowski

ur. W 1938 r. na Wołyniu, w Polsce.
Studia:
1956-63 Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
1964-65 Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Droga twórcza:
Od 1962 r. Uprawia malarstwo.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum w Koszalinie.
Od 1964 pisze wiersze, performance poetyckie, publikacje w czasopismach, tomik „Papier” wyd. w Białymstoku.
Od 1967 r, uprawia sztukę performance. Dotychczas ponad 330 występów w 28 krajach, m. in. w Europie, Izraelu, USA, Kanadzie, Japonii. Uczestniczył w festiwalu sztuki w Edynburgu (wielki sukces jego wystawy konceptualnej), Documenta 8 w Kassel, Edge 88 w Londynie, NIPAF w Japonii i innych.
Od 1973 – Filozoficzne rozważania o sztuce.

Książki:
„Podręcznik” - wyd. Centrum Sztuki Współczesnej. W-wa 1990
„Zasobnik” - wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 1998
„Podnośnik” - Sandomierz 2001
„Statecznik” - Lublin 2004

 

 

ZBIGNIEW WARPECHOWSKI
Zbigniew Warpechowski jest jednym z pierwszych artystów, którzy zaczęli zajmować się sztuką performance w Polsce. Performance to stosunkowo młoda forma sztuki, która narodziła się w latach 70. ubiegłego wieku.  Cechy charakterystyczne performance, również Warpechowskiego, to procesualność, jednorazowość i osobisty udział performera w strukturze dzieła - artysta jest nie tylko autorem pracy, ale jego osoba stanowi jej podstawowy materiał twórczy. Performer najczęściej wykonuje swoje działania wobec publiczności, a ich istotą jest budowanie formy poprzez własne doświadczenia cielesne. Artysta twierdzi, że sztuka performance ma bliski związek z poezją, sam nazywa ten element w swoich działaniach "realnościami poetyckimi". Kolejnym ważnym czynnikiem w performance'ach Warpechowskiego jest prawda.
"[...] Ten fakt, ten moment rzeczywisty, prawdziwy, który jest jednym z zasadniczych motywów sztuki performance w ogóle - że coś się dzieje naprawdę, a nie jest symbolem, metaforą, nie udaje czegoś innego, jak teatr czy jakaś inna zabawa prestidigitatorska."
Pierwsze realizacje artysty mieszczą się w pojęciu akcjonizmu (koniec lat 60.).
Na przykład performance Warpechowskiego „Kwadrans poetycki” (wraz z Tomaszem Stańko) w Krakowie, gdzie zapowiedział widzom że nie potrafi grać na fortepianie i zaczął brzdąkać, a Stańko wtórował mu na saksofonie.
Ważne dla pełnego wyrazu artystycznego są rekwizyty - (Arte Powera na wzór Kounelisa) żywe organizmy jak ryba, kanarek... które będące same w sobie znaczącymi w kulturze chrześcijańskiej symbolami, stawiane są przez artystę na równi z samym sobą wyrażając tajemnice życia, wiary, męczeństwa, cierpienia...
Zbigniew Warpechowski jest również poetą. W swoich performance wyraża ścisły związek pomiędzy różnorodnymi dziedzinami sztuki, a zwłaszcza poezji i performance.
Ważnym w dorobku artystycznym jest „Champion of Golgota” (1978 – 1994, wiele różnych interpretacji tego tematu), gdzie poddaje analizie zjawisko wielbionego przez tłumy bohatera. (...) "I stąd wynikało przeniesienie kostiumu Chrystusa w kostium championa, sportowego jakiegoś idioty."

Na spotkaniu w Miejskim Ośrodku Sztuki, Active Space GSN w dniu 31 maja bieżącego roku, Zbigniew Warpechowski będzie komentował etapy swojej twórczości.

 

 

 


www.warpechowski.sandomierz.net
 

 


spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

spotkanie ze Zbigniewem Warpechowskim, fot. Agnieszka Kowalska

wróć