Małgorzata Wielek-Mandrela
MOJE RĘCE JAK RZEKA
5.11. - 11.12.2016
Małgorzata Wielek-Mandrela
Urodziła się w 1976 roku w Limanowej. W latach 1997-2002 studiowała w ASP w Krakowie na wydziale malarstwa. W 2002 obroniła dyplom z wyróżnieniem. W 2009 obroniła doktorat pt. Badanie serca w macierzystej uczelni. Zajmuje się malarstwem sztalugowym. Brała udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych i dwudziestu pięciu indywidualnych.
W latach 2010-2012 była współtwórcą i koordynatorem międzynarodowego projektu artystycznego Przedmieścia, realizowanego przez ASP w Krakowie z partnerami z Wiednia i Ostrawy. Pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie na Wydziale Sztuki.
Wybrane wystawy indywidualne:
2016 Zza kołnierza, Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski
2015 Podagra, Galeria Promocji Młodych, Muzeum Częstochowskie, Willa Generała, Częstochowa
2014 Warstwy, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Nie wiadomo już na pewno co jest czym, premiera Wycinki K. Lupy, Teatr Polski we współpracy z Galerią Socato, Wrocław
Odklejone, Galeria Kontrola Jakości, Stowarzyszenie Kulturotwórcze Nie z tej Bajki, Ostrowiec Świętokrzyski
2013 W gęstym lesie, Centrum Olimpijskie, Galeria (-1), Warszawa
2012 Pod paznokciami, Mała Galeria, Nowy Sącz
Pod włos, Galeria Dole, Ostrava, Czechy
2011 Z archiwum archetypów, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, Galeria Extravagance, Sosnowiec
Portrety pamięciowe, Bocheńska Gallery, Warszawa
Sztukomaniak, Galeria Od czasu do czasu..., Gdynia
2010 Karajobrazowanie, Galeria Artemis, Kraków
2009 Badanie serca, Galeria Milano, Warszawa; Pałac Sztuki, Kraków
Wybrane wystawy zbiorowe:
2016 KREW-WERK, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
2016 Trucizna, Galeria Pusta, Centrum Kultury Katowice
2015 Układ ciała, Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski
Polowanie, Hala na Romanowicza, Kraków
O włos, Centrum Kultury Zamek, Poznań
2014 4 spotkania sztuki niezależnej, Fabryka, Kraków
People are strange, Galeria Sztuki BWA, Olsztyn
Selected Stories, Polish Contemporary Art Exhibition, The Bike Shed, Inverness, Szkocja
Strange Stories – młode malarstwo narracyjne, Galeria Meno Forma, Kowno, Litwa
2013 9 Triennale Małych Form Malarskich – Toruń 2013, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Urwisy, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Kraków
Halucynacje pamięci, Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski
2012 Malarstwo dużego formatu, Galeria Od czasu do czasu..., Gdynia
Chrobot dziąseł o łękotkę, Cellar Gallery, Kraków
Made in Poland, Galeria Miejska, Bielefeld, Niemcy; Muzeum Polskie, Zamek Rapperswil, Pałac Narodów przy ONZ, Genewa, Szwajcaria
Milczenie śniegu, Galeria Austriackiego Konsulatu Generalnego, Kraków
Drużyna, Dom Krakowski, Norymberga, Niemcy; Konsulat Austriacki, Kraków
Apoptoza, Galeria Studio BWA, Wrocław
Nagrody i wyróżnienia:
2016 Grand Prix, Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Konkursie Jesienne Konfrontacje, BWA Rzeszów
2015 Nagroda specjalna Centrum Promocji Młodych w Częstochowie w III Piotrkowskim Biennale Sztuki, Piotrków Trybunalski
2011 Nominacja do nagrody Paszportu Polityki 2011 w kategorii sztuki wizualne
XIX Ogólnopolski Konkurs Sztuki im. Vincenta van Gogha, Rybnik, wyróżnienie
2010 III Ogólnopolski Konkurs, Fundacja Kultury im. Paderewskiego, Obrazy Muzyką Malowane, III nagroda, Dom Polonii, Kraków
8. Triennale Małych Form Malarskich – Toruń 2010, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, I nagroda
2012 Finał międzynarodowego konkursu Strabag, Wiedeń
www.wielekmandrela.republika.pl
www.facebook.com/wielekmandrelamalarstwo
Malarstwo Małgorzaty Wielek-Mandreli kąsa naszą tożsamość, która chciałaby pozostać spójna i bezpiecznie zamknięta we własnych granicach. Dziwaczne tarantule, oderwane lub zwielokrotnione członki, wijąca się roślinność, hybrydalne stwory, „żywioły” umiejscowione w nosach, monstrualne grzybnie rosnące na dłoniach, samodzielna nibynóżka, włosy zakrywające twarze, a na dodatek leśne błoto, kisiel, niebieskie zalewy, wycieki i bagna – to wizualny repertuar kreowanego przez artystkę osobliwego, oryginalnego świata. Czuć w tym wszystkim nieokiełznane rozplenianie się, pulsowanie, kłączenie, połączone z wrażeniem organicznej oślizgłości, (l)imitowanej wyraźnymi śladami pociągnięć pędzla. Wszystko pęcznieje, tętni, rośnie, wychodzi z chmury waty, wykluwa się, kiełkując przebija zarówno powierzchnię ziemi, jak i ludzką lub zwierzęcą skórę. Gdy patrzymy na to abiektalne malarstwo, infiltrujemy własną, pozornie czystą cielesność i uzmysławiamy sobie – ściśle powiązane ze śmiertelnością – wyparte aspekty naszego ja, co w efekcie ukazuje kruchość i złudność tak mozolnie wywalczonej tożsamości (…)
Fragment tekstu Marty Smolińskiej Tarantula deadly cargo: hybrydy, informe i mdłości, czyli o najnowszych obrazach Małgorzaty Wielek-Mandreli
Kurator wystawy
Gustaw Nawrocki