Galeria BWA / Miejski Ośrodek Sztuki
w Gorzowie Wlkp.
zaprasza na wernisaż wystawy:
PIOTR KURKA - CEREMONIE
29.10.2016 r., godz. 17:00
"(...) to była wiosna, szła Pani wzdłuż Sekwany, zatrzymując się co jakiś czas przy straganach bukinistów, kupiła Pani wtedy Heliogabala Antonina Artauda, chwilę później skręciła Pani w Rue de Batelier, droga prowadziła w stronę pchlego targu Marche de Saint-Ouen. Śledziłem każdy ruch, każde pochylenie głowy w stronę rozłożonych na straganach staroci. Wiele z tych przedmiotów, które brała Pani do ręki pytając z zalotnym uśmiechem o cenę, chwilę później trzymałem w dłoniach, czując różnicę temperatur, tak jakby część Pani energii mogła przepłynąć z nich w moje ciało. Wywoływałem ironiczne uśmiechy, pośpiesznie kupując kilka z nich, nie targując się w obawie, że stracę Panią z oczu i będę musiał liczyć dni i godziny do następnego czwartku. Po powrocie do domu rozłożyłem zakupione przedmioty na zielonym suknie stołu do gry w karty. Było tam amatorskie zdjęcie przedstawiające nogi mężczyzny stojącego w śniegu, spomiędzy nóg wyglądał mały pies – patrzący w stronę drugiego, wąchającego rozsypane w śniegu kromki chleba, rozpłakałem się patrząc na to zdjęcie, był jeszcze slajd z lat pięćdziesiątych z karawaną przyczep campingowych i amerykańskim samochodem, był mały ebonitowy wyłącznik i tandetne spinki do mankietów z nagimi złotymi kobietami zatopionymi w przezroczystej masie, był wojskowy skórzany plecak z I wojny światowej, była też figurka voodoo, jak twierdził sprzedawca – sporządzona przez pierwszych niewolników w Ameryce Północnej. Zrobiłem to na przekór sobie, gdyż w jakimś sensie mój animistyczny ogląd świata każe mi bardzo ostrożnie przejmować przedmioty naznaczone czyjąś obecnością. Takie przedmioty wywołują we mnie obrzydzenie i fascynację jednocześnie, zapośredniczając mechanizm tak dogłębnie opisany przez Julię Kristevę.
To jedyny, jak dotąd, materialny dowód chwilowej bliskości z Panią. Włożyłem je wszystkie do pudełka, na którym napisałem ołówkiem: „Abject Trouvé”.(...)"
Piotr Kurka
Piotr Kurka - urodzony w Poznaniu w 1958 r., dyplom z malarstwa w PWSSP w Poznaniu, (rok 1982), w pracowni prof. Jerzego Kałuckiego. Zajmuje się rzeźbą, fotografią, rysunkiem, tworzy także filmy eksperymentalne i wielkoformatowe aranżacje przestrzenne. Profesor zwyczajny, kierownik Pracowni Działań Intermedialnych i Fotografii w Katedrze Intermediów na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Redaktor i współwydawca Zeszytów Artystycznych ASP w Poznaniu, w których regularnie publikował eseje i komentarze na temat najnowszych problemów i zagadnień sztuki współczesnej. Współtwórca słynnej grupy Koło Klipsa.
Udział w ponad 100 wystawach zbiorowych w wielu krajach, 35 wystaw indywidualnych
Prace w zbiorach: Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie i w Poznaniu Laureat stypendiów, w tym m.in: Pollock-Krasner Foundation, New York; Arts Link - Citizen Exchange Council, New York; Kościuszko Foundation - ISP, New York; Rockefeller Foundation - Bellagio, Włochy, Arts Link, Butte, Montana, USA oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.
Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Wybrane wystawy indywidualne:
2014 Kij, Galeria AT, Poznań
2012 Death Trip, Galeria Siłownia, Poznań
2011 Zimno, Galeria Ego, Poznań
2008 Absolute Repair, Galeria Ego, Poznań
2008 To co nam się przydarza już do nas nie należy, Galeria Zderzak, Kraków
1998 Love & Gravity, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
1997 ISP, New York
1995 Galeria Krzysztofory, Kraków
Wybrane wystawy zbiorowe:
2015 Sustainability, Musrara Art. Festival. Jerozolima, Izrael
2014 Minimalizm jako miejsce zbrodni, Centrum Kultury Zamek, Poznań
2014 Ecce animalia, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2012 /2013 Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, ms2, Muzeum Sztuki, Łódź
2012 Mediations Biennale 2012. The Unknown – Niepojmowalne, Poznań
2012 Skontrum Ewolucje, Muzeum Narodowe w Warszawie, Oddział Królikarnia, Warszawa
2011 Shore to Shore, International Video Exhibition, George Mason University, Waszyngton DC, USA
2011 Fokus Łódź Biennale, Łódź
2011 Damy z Pieskiem i Małpką, Muzeum Narodowe, Królikarnia, Warszawa
2003/4 Reversed Art and Engineering, Skulpturen Hus, Stockholm, Szwecja
2003 Return Nature Pastoral, Nanjing Shenghua Arts Center, Chiny
1999 Internal-External, Museum of Modern Art, Toyama, Japonia
1999 Latitudes, Bunkier Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej, Kraków
1997 Wardrobe, Artists' Space, Berlin, Niemcy
Kurator: Zbigniew Sejwa
Wystawa czynna do 27.11.2016 r.