14.01-20.02.2022
kurator: Gustaw Nawrocki
Montaż wystawienniczy to próba zestawienia ze sobą dwóch artystów różnych generacji, ale o wielu cechach wspólnych: od edukacji w liceach plastycznych, poprzez nawiązywanie do historii sztuki, posługiwanie się techniką kolażu, asamblażu, a nawet podróżnicze doświadczenia, takie jak pobyt w Montevideo i Buenos Aires, dokąd obydwaj zawędrowali w swoich peregrynacjach. Prace artystów miały też okazję sąsiadować ze sobą na co najmniej dwóch wystawach: „Palindrom" (PGS, Sopot 2015) oraz „Parasol w prosektorium" (Salon Akademii, Warszawa 2012). Tytuł obecnego projektu nawiązuje właśnie do tej ekspozycji przygotowanej przez Stacha Szabłowskiego na temat montażu artystycznego. W przypadku obydwu pokazów prace Władysława Hasiora pochodziły ze zbiorów Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wlkp. W styczniu 2022, w myśl włoskiego porzekadła "Non c'è due senza tre”, spotykają się ze sobą po raz trzeci, tym razem w większym wyborze, właśnie w Gorzowie Wielkopolskim. Podstawowym założeniem „Montażu wystawienniczego" jest znalezienie podobieństw i korespondencji estetyczno-koncepcyjnych między obu twórcami.
Grzegorz Kozera (1983). Doktor sztuki, malarz, autor kolaży. W latach 1998-2003 nauka w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 2003-2008 studia na wydziale Historii Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2006 studia na wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z malarstwa z wyróżnieniem rektorskim w pracowni Przestrzeni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza i dr Pawła Susida w 2011. W latach 2017-2020 studia doktoranckie na ASP w Krakowie w pracowni prof. Grzegorza Sztwiertni. Jest, między innymi, dwukrotnym stypendystą Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy (2014, 2016), laureatem programu Młoda Polska (2019) oraz wyróżnionym na konkursie 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2015).
Plakat wystawy Grzegorza Kozery. Grzegorz Kozera, Natarczywe aluzje, 2016, kolaż, akryl, płótno, 120 x 100 cm, fot. Adam Gut
od lewej - Grzegorz Kozera, Hommage a Henryk Stażewski, 2015, technika własna, 50 x 70 cm; Władysław Hasior, Chleb polski, 1985; Grzegorz Kozera, Wielkie żartylub malarstwo materii, 2015, kolaż, papier, średnica 200 cm
od lewej: Władysław Hasior, Pamięci przyjaciela, 1983; Grzegorz Kozera, Natarczywe aluzje, 2016 kolaż, akryl, płótno, 140 x 160 cm, kolekcja Adama Guta
Grzegorz Kozera, Cud Łomu, 2016-2022 instalacja; Władysław Hasior, Sztandar Strażnika Ostatniej Róży, 1982
od góry: Władysław Hasior, Autoportret z chandrą, 1987; Grzegorz Kozera, SweetELLE, 2014, olej, płótno, 200 x 160 cm
Od góry: Grzegorz Kozera, Pomnik ogrodowy, 2014, kolaż, papier; Grzegorz Kozera, Martwa natura z bananami, 2014, kolaż, płótno
Grzegorz Kozera, Cud Łomu, 2016-2022 instalacja; Władysław Hasior, Sztandar Strażnika Ostatniej Róży, 1982