CZERWIEC
Galeria BWA
Na wystawie rodzeństwa Piekarskich sztuka przybiera różne formy: malarstwa, grafiki, tkaniny. Mimo różnych przejawów, daje się odczuć jej rodzinne podobieństwo. Może być to dowodem, że artystyczne rozumienie rzeczywistości często jest dziedziczne.
Na światowym poziomie artystycznym są prace rodzeństwa, ale szczególnie oryginalne wydają się „taniny” Małgorzaty Piekarskiej-Nelke. Zadziwiające w swej prostocie i zarazem o ogromnej symbolice. Tkaniny te były wielokrotnie nagradzane i brały udział w 35 wystawach krajowych i zagranicznych.
Ciekawe jest również wykorzystanie techniki komputerowej w twórczości Michała Piekarskiego, zajmującego się grafiką projektową. Wykorzystuje on ją m.in. w pracy w agencjach reklamowych w Holandii. Jego grafiki mają charakter dekoracyjny, odznaczają się bogatą kolorystyką.
Malarstwu w tej rodzinie poświęciła życie Emilia Piekarska-Freudenreich. W jej obrazach zauważam amerykański klimat abstrakcyjnych prac Jacksona Polleck’a. Twórczość E. Piekarskiej-Freudenreich – podobnie, jak twórczość jej artystycznego rodzeństwa – miała liczne prezentacje, a jej wartość potwierdziły nagrody i wyróżnienia; Hanna Ciepiela; Gazeta Lubuska 22/23. 06.1991 r.
Małgorzata Piekarska jest doskonale w Gorzowie znana. Wystawiała w naszym mieście nieraz, uczestniczyła też w lubniewickich plenerach tkackich. Jej prace znajdują się w zbiorach BWA i Muzeum Okręgowym, także oczywiście w wielu placówkach krajowych i zagranicznych. Tkactwem zajmuje się od 1974 roku, a zdążyła mieć 8 wystaw indywidualnych i uczestniczyć w 35 zbiorowych, m.in. w warszawie, Łodzi, Paryżu, Hanoi, Berlinie, Sofii.
O jej pracach Irena Huml napisała: „W warstwie wizualnej niezmiernie ważną cechą ostatnich kompozycji jest owa przejrzystość. Umożliwia ona bowiem wtopienie się, zintegrowanie z otaczającą przestrzenią, a równocześnie narzucenie jej nawet dość arbitralnie, nie tylko ale również własnego nastroju. Przy czym ważna rola przypada dwóm czynnikom. Są nimi światło i cień. One to nieustannie zespolone stanowią o wielkości obrazów rzucanego cienia tych samych nawet kompozycji. Umieszczone bowiem na horyzontalnie rozpiętych linkach, niczym kreskach, elementy z poliamidowych tworzyw, poza swoim pierwszym układem postrzeganym w warstwie elementarnej tworzą różne formy i kształty z ich cienia”.
Emilia Piekarska-Freudenreich uprawia grafikę, rysunek i malarstwo. Jest znana z przepięknych ilustracji książkowych. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach i przeglądach sztuki dla dzieci. W roku 1981 otrzymała nagrodę prezesa Rady Ministrów za ilustracje dla dzieci.
Michał Piekarski zajął się – z powodzeniem – grafiką projektową (projekty znaków firmowych, plakatów, znaczków pocztowych, grafika książkowa, typografia, grafika komputerowa i wideo). Pracował w wielu agencjach reklamowych w Holandii. Umiejętności fachowe pana Michała nie podlegają jakiejkolwiek dyskusji – świadczą o tym liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach na znak graficzny, plakat i fotografię; Stilon Gorzowski Nr 11 (673)/ czerwiec ’91 r.