MENU

WYDARZENIA

SZTUKA W CZASACH SZTUCZNEJ INTELIGENCJI - wykłady, performans

Zapraszamy na dwa wykłady i performans towarzyszące wystawie „MOS_AI_01. Obserwujemy śmierć artyzmu, która rozgrywa się na naszych oczach".

 

sobota, 11 stycznia 2025
17:00 - Marcin Kaliński - wykład „Czy Sztuczna Inteligencja zastąpi artystów? Sztuka w czasach uczenia maszynowego”.
18:00 - Xawery Deskur, performans „Duch”
18:30 - Dominik Jałowiński - wykład „Sztuka w czasach AI: Nowe narzędzia, nowe możliwości”

 

 

17:00 - Marcin Kaliński - wykład „Czy Sztuczna Inteligencja zastąpi artystów? Sztuka w czasach uczenia maszynowego”.

Rozwój sztucznej inteligencji stawia po znakiem zapytania ludzki monopol na kreatywność i tworzenie sztuki. 

Czym jest kreatywność i czy może być realizowana przez maszyny? Jak sztukę definiują komputery? Czy da się ją zaprogramować? Czy możliwe jest tworzenie sztuki przez agentów nieludzkich?

Te pytania odsyłają nas do czasów przedwojennych, kiedy to Walter Benjamin publikuje esej "Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej" - i po raz pierwszy poszukuje cech charakterystycznych sztuki tworzonej przez maszyny.

Reprodukcja i dalsze przetworzenia - na przykład kolaż - prowadzą do kultury remiksu - tak charakterystycznej dla drugiej połowy XX w. Kultury remiksu jest drugą falą, technik reprodukcyjnych: Warhol i obrazy z obrazów, King Tubby i pierwsza muzyka z fragmentów innej muzyki.

W ten krajobraz kultury remiksu, otoczony bezkresnymi połaciami danych - wkracza Sztuczna Inteligencja. Dołącza się do ogólnego trendu, wytwarza własne przetworzenia, własne kolaże, generuje na podstawie konwolucyjnego widzenia obejrzanych obrazów - nowe zestawy pikseli, nowe cyfrowe obrazy.

Ale czy wytwarza je - tak jak my ludzie - w reakcji na świat lub z wewnętrznego impulsu? Autentycznie?

Czy ogląda świat, czy też ogląda jedynie obrazy świata...

Czy może jest to jedynie skomplikowany mikser pikseli z wcześniej obejrzanych cyfrowych obrazów?

Rozwój Sztucznej Inteligencji dostarcza nam nie tylko niezwykłych fantastycznych obrazów - ale staje się także nowym otwarciem, nowym rozdziałem w dyskusji o naturze sztuki i jaj cechach konstytutywnych.

Sieć neuronowa musi mieć zdefiniowaną funkcje optymalizacji (zwaną funkcją kosztu lub funkcją obiektywizacji) - czyli najkrótsza droga z punktu A do B, zaproponowanie produktu, który ma najwyższe prawdopodobieństwo zakupu przez klienta, uzupełnienie pustego miejsca w zdaniu najbardziej prawdopodobnym słowem itd.

Ale jak zdefiniować sztukę - w skrajnie deterministycznym, racjonalnym, matematycznym mechanizmie optymalizacji? Czy w ogóle jest to możliwe? Czy sztuka ma cel obiektywny - cel który można obiektywizować?

- na te pytania spróbuje odpowiedzieć Marcin Kaliński - malarz, data scientist, doktorant ASP w Gdańsku, badający związki sztucznej inteligencji i "Teorii Widzenia" Władysława Strzemińskiego. W 2022 na zaproszenie programu kuratorskiego Fundacji Dzielna wraz Dominikiem Jałowińskim zorganizował pracę 20 malarzy i malarek na wzór sieci neuronowej. Efekty tej niecodziennej współpracy zaprezentowno na wystawie "Stowarzyszenie Skojarzeń".

https://dzielna.foundation/program-kuratorski/stowarzyszenie-skojarzen

 

18:00 - Xawery Deskur, performans „Duch”

Seans spirytystyczny huantologiczny. Instalacja interaktywna Babel 2.0 stanie się medium do rozmów pomiędzy duchem artysty a urządzeniami korporacji technokratycznej. Dowiemy się międzyinnymi czy Alexa ma duszę oraz jakiej płci był pan Bóg. Osoby zainteresowane zapraszam na mrożący krew w żyłach seans kakofoniczny, w którym zrozumiemy jak bardzo nawiedzamy samych siebie niczym technokratyczne zjawy całodobowo, w czasie rzeczywistym ze zwielokrotnioną mocą przerażenia.

Xawery Deskur - absolwent ASP w Krakowie. Laureat Artystycznej Podróży Hestii – miesięczne stypendium w Nowym Jorku i wystawa indywidualna w galerii Propaganda (2014). Doktoryzuje się na ASP w Warszawie. Ukończył kurs SCRIPT (2018/19)  oraz DOK PRO (2019/20) w Szkole Wajdy w Warszawie, a w 2018 roku otrzymał stypendium scenariuszowe PISF. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2021) oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Jest opiekunem Larsa – królika doświadczalnego. 

 

 

18:30 - Dominik Jałowiński - wykład „Sztuka w czasach AI: Nowe narzędzia, nowe możliwości”


Zapraszam na spotkanie, podczas którego podzielę się moimi doświadczeniami z wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie twórczym. Wydarzenie będzie połączeniem wykładu, praktycznej prezentacji oraz autorskiego oprowadzania po moich pracach prezentowanych na wystawie.
W programie spotkania:
- prezentacja mojego procesu twórczego z wykorzystaniem AI
- demonstracja wybranych narzędzi open source
- oprowadzenie po wystawie z moim komentarzem
- wspólna dyskusję o przyszłości sztuki w kontekście nowych technologii
Zapraszam zarówno artystów, jak i wszystkie osoby zainteresowane współczesnymi przemianami w świecie sztuki. Nie jest wymagana znajomość technologii AI - wykład ma charakter wprowadzający i praktyczny.

Dominik Jałowiński - malarz, performer. Urodzony w 1981 roku w Lublinie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom magistra otrzymał na Wydziale Malarstwa w 2008. Tworzy obrazy, performance i sytuacje społeczne, które badają granice estetycznych, społecznych i kulturowych granic na poziomach zarówno społecznym, jak i osobistym. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015.
W latach 2018-2022 współtwórca i uczestnik wystaw organizowanych jako Galeria Śmierć Frajerom.
Dominik Jałowiński od 2017 roku, kiedy zainteresował się blockchainem, testuje różne zastosowania nowych technologii w swojej twórczości. Zanim NFT, metawersum czy AI zaczęły poruszać wyobraźnię szerszej publiczności, on już dawno miał je przetestowane. W 2019 roku współtworzył na opartej o Ethereum platformie Cryptovoxel wirtualną wersję galerii Śmierć Frajerom. Była to pierwsza w Polsce wystawa tego typu. Rok wcześniej Jałowiński zaczął eksperymentować z AI eksplorując możliwości GAN-ów. Ta nowa, zupełnie inna estetyka AI na tyle go zafascynowała, że od tamtego momentu nieprzerwanie eksperymentuje z algorytmami sztucznej inteligencji. Jego prace z użyciem AI były pokazywane m. in. w ramach The IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition 2024 - jednej z najważniejszych na  świecie konferencji poświęconej AI z zakresu przetwarzania obrazu.

 

https://www.facebook.com/events/621941370497076


wróć