27 listopada (środa), godz. 18:00
Większość zainteresowanych historią fotografii słyszało o początkach idei polaroidów, która narodziła się w 1943 roku w głowie Edwina Landa, w odpowiedzi na niecierpliwość kilkuletniej córki wynalazcy, niemogącej doczekać się zobaczenia dopiero co zarejestrowanych obrazów. W dzisiejszych czasach, gdy większość fotograficznej aktywności dzieje się w przestrzeni wirtualnej, materialne i rzeczowe polaroidy wydają się nabierać szczególnego znaczenia. Tym bardziej doceniamy dorobek znanych polaroidzistów – Mariny Abramović, Ansela Adamsa, Helmuta Newtona, Andy’ego Warhola i in. Historia amerykańskiej technologii fotograficznej to jednak nie tylko dzieła klasyków, ale i niezwykle interesujące marginesy. Nawet w czasach PRL-u polskim artystom zdarzało się sięgać po fotografię natychmiastową, a zrealizowane na tutejszym gruncie projekty uzmysławiają polityczne uwikłanie pozornie niewinnych zdjęć. W konsekwencji planowany wykład skupiał się będzie zarówno na światowym dorobku polaroidowym, jak i na lokalnych kontekstach artystycznego i amatorskiego używania materiałów momentalnych.
Witold Kanicki - doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładowca gościnny Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Niezależny krytyk i kurator. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała się pod tytułem Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej w 2016 roku, nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria. W marcu 2022 wydał książkę Wacław Nowak. Polaroid – fotografia z importu (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydawnictwo Wolno). W latach 2014-2023 kierował grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, w ramach którego przewodził zespołowi redakcyjnemu pracującemu nad antologią polskich tekstów o fotografii, wydaną w 2023 roku nakładem wydawnictwa Uniwersytetu im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, wybór tekstów, opracowanie, układ i wstępy: Witold Kanicki, Dorota Łuczak, Maciej Szymanowicz). Obecnie pracuje nad historią fotografii natychmiastowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL.