PIOTR C. KOWALSKI, JOANNA JANIAK - Obrazy dla wszystkich i dla niektórych
Wystawa czynna od 4 września do 3 października 2010 r.
Obrazy dla wszystkich to obrazy telewizyjne, elektroniczne, docierające do nas z wszechobecnych monitorów. Jesteśmy z nimi oswojeni. Rozumiemy je.
Obrazy dla niektórych to obrazy olejne, obrazy na płótnach, które u oglądających rodzą często dyskomfort. Pytani o to, czy im się podobają odpowiadają często: Nie wiem. Nie znam się na tym. Obrazy artystyczne sprawiają, że czujemy się w obowiązku coś o nich wiedzieć. Nie tylko widzieć, ale i wiedzieć.
Wobec obrazów elektronicznych nikt nie tylko nie zadaje takich pytań, ale i nikt nie odpowiada: Nie znam się na tym.
Piotr C. Kowalski to malarz z wieloletnim doświadczeniem i dorobkiem, autor wielu obrazów olejnych. Od lat tworzy również obrazy w innych technikach. Otwarty jest na zaskakujące eksperymenty, łamiące obowiązujące kanony i nasze przyzwyczajenia. Chętnie powołuje się na surrealistę Maxa Ernsta i jego prowokacyjne zdanie: „Obrazy można malować wszystkim, również farbami”.
Maluje więc wszystkim: brudem, błotem, kurzem, pyłem ziemskim. Kładzie płótna na ziemi i pozwala ludziom po nich przechodzić, przejeżdżać - rezygnując również z uświęconego w tradycji malarstwa osobistego gestu artysty. Pozwala INNYM współtworzyć swoje obrazy, sobie pozostawiając tylko wybór miejsca, gdzie kładzie odpowiednio przygotowane płótno.
Jego „Obrazy uliczne” to płótna stawiane w mieście i rejestrujące puls miasta jak obrazy graffiti „Gorzów 14.06.1995” i „Gorzów 3.09.2010”.
Używa również naturalnych kolorów do tworzenia obrazów. Są nimi naturalne barwniki owoców, warzyw, czy grzybów - czyli Obrazy smaczne i niesmaczne. Jego obrazowanie wyszło z tradycyjnych ram sztuki.
Joanna Janiak z kolei przez kilkanaście lat realizowała programy telewizyjne popularyzujące sztukę aktualną, najczęściej progresywną, poszukującą nowych form wyrazu i nowych treści. Ich spotkanie na gruncie sztuki było naturalne. Piotr zapraszający INNYCH do swojej sztuki, ona wnikająca w sztukę INNYCH, chcąc ją pokazać w publicznej telewizji. Ze swoimi zainteresowaniami znalazła się w końcu bliżej sztuki niż telewizji. Przejście odbyło się płynnie.
W trzech wideo-realizacjach na tej wystawie ruch obrazów elektronicznych zostaje ograniczony do minimum, by upodobnić je do malarstwa. Za każdym jednak razem jest to wideo live, by pozostawić obrazowi elektronicznemu ruch nieosiągalny w obrazie olejnym. I chociaż obraz jest wciąż ruchomy, trudno to zauważyć, bo albo ruch jest tak spowolniony, że umyka naszej uwadze i nie dostrzegamy zmian, albo ujęcie jest statyczne. Nawet, gdy dynamizuje je ruch fal to jego monotonia upodabnia go do malarskiego pejzażu morskiego.
Posługując się dwoma klasycznymi motywami: pejzażem i martwą naturą - obraz elektroniczny ma zbliżyć się do swoich źródeł, do malarstwa. Tam bowiem można szukać początków tego obrazowania.
PIOTR C. KOWALSKI
Urodzony w 1951 roku. W latach 1973 – 1978 studia w PWSSP w Poznaniu. Obecnie profesor zwyczajny. Prowadzi pracownię malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Autor cykli obrazów realizowanych bezpośrednio w naturze pt. ŻYWA NATURA m in.:
obrazów smacznych i niesmacznych, obrazów przejściowych, przejezdnych i przelotnych
obrazów granicznych, przygranicznych i zagranicznych
obrazów grzecznych i grzesznych, czyli niegrzecznych
obrazów malowanych w pełnym słońcu, w cieniu, bez cienia i bez cienia wątpliwości
obrazów skończonych, nieskończonych a nawet jeszcze w ogóle nie rozpoczętych
obrazów malowanych w schroniskach, na szlaku i takich, które szlag by trafił
obrazów malowanych bez ram, w ramach i w ramach przyjaźni
obrazów malowanych na sztaludze, pod sztalugą i zamiast sztalugi
obrazów malowanych na wysokim i na niskim poziomie (Giewont i kopalnia miedzi Lubin)
obrazów malowanych na odpow. poziomie morza bałtyckiego, (może morze z Lubinieckim)
obrazów malowanych na ogniu i malowanych na gazie, co prawda niewielkim, ale jednak
obrazów malowanych na drzewie, z drzewa i pod drzewem, (pod drzewem wiśni oczywiśnie)
obrazów malowanych szybko, wolno i takich, których zdawać by się mogło, że nie wolno ich malować
Obrazy z cyklu ŻYWA NATURA malowane są od ponad dwudziestu lat – początkowo realizowane były tylko farbami z udziałem sił natury: wiatru i deszczu, ale z czasem farby zostały zastąpione: owocami, kurzem, dymem, mrozem i tym wszystkim, co mogło pozostawić na nich ślad.
JOANNA JANIAK
Dziennikarka, reżyserka, scenarzystka, redaktorka, producentka telewizyjna. Od 1991 roku współpracowała ze wszystkimi antenami telewizji publicznej, gdzie prezentowała nowe trendy w sztuce. Autorka różnych form telewizyjnych: felietonów , reportaży, filmów dokumentalnych i artystycznych, programów realizowanych we współpracy z PWSSP, ASP (dzisiaj Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, cykli programów edukacyjnych powstających w kooperacji z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Kilka lat prowadziła warsztaty dziennikarskie dla studentów Wydziału Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu.
Studiowała filozofię na UAM i Uniwersytecie Warszawskim.
Autorka tekstów do katalogów i czasopism o sztuce.
Realizacje wspólne m.in.:
2004 – Portret morza z natury – 1044 MB i 1744 MB malowania, 2004, wideo i obrazy olejne, „Art Poznań Now”
– MEDIATION, Łódź, wystawa towarzysząca I Biennale Sztuki w Łodzi, Galeria Patio i Centrum Sony ul. Piotrkowska
– Portret morza z natury II, Międzynarodowe Centrum Sztuki, Inner Spaces, Centrum Sony ul. Powstańców Wielkopolskich i Sklep AGD ul. Dąbrowskiego, Poznań
– Portret morza z natury III MATCH Stadlische Galerie Kubus i Centrum Sony, Hannower
2005 – Smaczny obraz z żywą naturą, jagodowy fresk i poletko krzewinek jagodowych, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych Dziennikarstwa, Poznań (realizacja stała)
– Graniczna 13 Poznań , Galeria U Jezuitów, Poznań
2006 – Smaczny obraz z żywą naturą w ramach wystawy Zażyłość z Naturą, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Ośrodek Propagandy Sztuki
2007 – Obraz olejny i obraz digitalny w ramach Prezentacji Wydziału Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu, Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie
2009 – minus 17 stopni Celsjusza w ramach wystawy Kreski na Niebie, Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie
Wprowadź Twój adres e-mail i zapisz się do naszej listy mailingowej.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46 WE, informujemy, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miejski Ośrodek Sztuki, ul. Pomorska 73, 66-400 Gorzów Wlkp.
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przekazywania informacji o ofercie kulturalnej Miejskiego Ośrodka Sztuki.
Podanie danych jest dobrowolne (art. 6 ust. 1. lit. a RODO) jednakże niezbędne do uczestnictwa w newsletterze.
Pani/Pana dane nie będą przekazywane innym podmiotom.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania. W celu skorzystania z tych uprawnień należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych działającym w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wlkp. pod adresem mailowym iodo@mosart.pl.
Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do GIODO gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.