MENU

Wystawy

PRZENIKANIE / PERMEATION — Agnieszka Brzeżańska, Judith Hamann

Otwarcie: 13.09.2024, 18:00

Performans dźwiękowy Judith Hamann: 19.10.2024 (sobota)

Wystawa czynna do 20.10.2024

 

Przenikanie zestawia powstałe na przestrzeni ostatnich lat prace malarskie i rzeźbiarskie Agnieszki Brzeżańskiej z instalacją dźwiękową i rysunkami Judith Hamann. Wspólna wystawa dwóch interdyscyplinarnych artystek, które w swojej twórczości stosują różnorodne metody i podejścia, poddając czułej obserwacji i nasłuchując otaczający świat, tworzy przestrzeń doświadczeń i wspólnej kontemplacji nad najbliższą przyszłością.
 

*
Agnieszka Brzeżańska używa różnych mediów, skupiając się na relacjach między istotami żywymi i innymi bytami zamieszkującymi Ziemię. W pozornie abstrakcyjnych obrazach dąży do przedstawienia tego, co pozostaje poza granicami antropocentrycznej rzeczywistości. Biomorficzne kształty reprezentują pozaziemskie ciała, zaginione, niezaistniałe lub wyobrażone byty. Brzeżańska precyzyjnie operuje skrótem formalnym, co można dostrzec w kompozycjach zbudowanych niemal z jednej linii — subtelnie wijącej się, tworzącej regularne okręgi jak fale na wodzie lub rozchodzącej się w wielu kierunkach.
Bezładne formy-myśli, tajemniczo uśmiechnięte zjawy, a może reprezentacje natury, która — jak twierdzi Agnieszka Brzeżańska — jest z zasady przychylna wszystkim istotom? Ceramiczne rzeźby realizowane przez artystkę w ostatnich latach wydają się ujmować formalnie i semantycznie jej zainteresowania czy fascynacje. Symbolicznym elementem na wystawie staje się prezentowany w postaci instalacji zbiór obiektów przypominających kandelabry o organicznych kształtach (Metaphor of everything, 2017). Ustawione na lustrach, wyposażone w świece zapalane podczas zwiedzania, postaciorośliny potęgują polisensoryczny wymiar ekspozycji, zapraszając jednocześnie do bardziej intymnego kontaktu ze sztuką.

 

**
Niematerialnym elementem wypełniającym przestrzeń wystawy jest dźwięk, obecny w formie audiosferycznej instalacji Judith Hamann. Kompozycja oparta na nagraniach terenowych to jedynie wycinek badawczo-performatywnej praktyki zakorzenionej w eksperymentach z instrumentem i głosem nie-ludzkim. Hamann odnosi się do różnorodnych, słyszalnych i odczuwalnych właściwości dźwięku jako żywego medium, które towarzyszy nie tylko ludziom, ale przede wszystkim jest nieodłączną częścią natury.
Oprócz formy audialnej wystawa prezentuje fragment cyklu Paper Membranes (2020/24), do którego wykonania Judith Hamann wykorzystuje technikę frottage, potraktowaną jako performatywne działanie, zbliżone do field recordingu — wyobrażonych w postaci „nagrań” krajobrazów oraz przestrzeni wewnętrznych i zewnętrznych. Powierzchnia ściany, pień drzewa czy faktura kamienia stają się w nim częścią jednego śladu, zapisu niemożliwego-potencjalnego pejzażu.

 

***

Agnieszka Brzeżańska (ur. w Gdańsku) studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Stefana Gierowskiego oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje prace malarskie, rysunki, fotografię, film, ceramikę i inne media. Brzeżańska sięga po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Od 2016 roku wspólnie z Ewą Cieplewską organizuje Flow/Przepływ — rezydencję artystyczną na Wiśle. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych, ostatnio m.in. Zaklęcia i przodki, Willa Polonia w Busko-Zdroju (2023), Przodki, BWA Warszawa (2023), So Remember The Liquid Ground, East Contemporary w Mediolanie (2021), Cała Ziemia parkiem narodowym, Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego — oddział Muzeum Narodowego w Warszawie (2019), Gdańska Galeria Miejska (2018). Była uczestniczką 10. Biennale w Berlinie (2018). Współpracuje z galeriami: BWA Warszawa oraz Nanzuka w Tokio. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Judith Hamann (ur. w Naarm / Melbourne, Australia) jest kompozytorką, performerką i twórczynią sound art. Opisywana jako „nadzwyczajna australijska wiolonczelistka” (The Guardian), która „rozrywa fikcję muzyka funkcjonującego poza konwencjonalnymi ramami, wprowadzając szereg kompozycji, które są fundamentalnie ludzkie” (WIRE). Ich praca obejmuje performans, improwizację, kompozycje elektroakustyczne, nagrania terenowe, elektronikę, prace generatywne związane z miejscem oraz systemy mikrotonalne, realizowane w procesie twórczym opartym na głębokim namyśle, a nawet „nomadycznym” podejściu. Hamann bada akty trzęsienia i nucenia jako formalne i intymne spotkania; eksploruje „załamanie” jako generatywną, wyobrażoną powierzchnię; oraz rozważa „demisteryzację” ciał, zarówno ludzkich, jak i nie-ludzkich, w kontekście praktyki instrumentalnej i pedagogiki dziedzictwa kolonialnego. Ich praktyka wykonawcza obejmuje różne gatunki, w tym improwizowaną, współczesną muzykę klasyczną, eksperymentalną i popularną. Hamann występowała na wielu festiwalach, takich jak Tectonics (Glasgow, Ateny itd.), UnSound (NYC), Sonic Acts (Amsterdam), Maerzmusik (Berlin), CTM (Berlin), Biennale Musica (Wenecja), Tokyo Experimental Festival (Tokio) oraz AURAL (Meksyk). Ceni sobie myślenie i współpracę z innymi artystami, w tym z Marją Ahti, Joshuą Bonnettą, Pascale Criton, Charlesem Curtisem, Sarah Hennies, Yvette Janine Jackson i Anike Joyce Sadiq. Jej prace były publikowane przez wytwórnie takie jak Blank Forms, Black Truffle, Another Timbre i Longform Editions. Hamann posiada tytuł doktora sztuk muzycznych z University of California w San Diego. Mieszka i pracuje w Berlinie.

****
Zachęcamy do korzystania z przestrzeni w dowolny sposób zapewniający indywidualny komfort, siedzenia i leżenia pośród eksponowanych obiektów. Prosimy uważać na światło świec.

 

*****
Podziękowania: Agnieszka Brzeżańska, Judith Hamann, Zespół Miejskiego Ośrodka Sztuki: Gustaw Nawrocki, Mateusz Bandkowski, Łukasz Jakubowski, Bartosz Nowak, Monika Szalczyńska, BWA Warszawa, Patryk Walaszkowski

___

Opening: 13/09 at 6 pm 

Sound performance by Judith Hamann October 19 (Sat.)

Curator: Romuald Demidenko

PERMEATION juxtaposes the recent paintings and sculptures of Agnieszka Brzeżańska with the sound installation and drawings by Judith Hamann. The joint exhibition of two interdisciplinary artists, who use a variety of methods and approaches in their work, subjecting the surrounding world to sensitive observation and listening, creates a space for experience and joint contemplation of the immediate future.

Agnieszka Brzeżańska uses a variety of media, focusing on the relationship between living beings and other entities inhabiting the Earth. In what appear to be abstract images, her search is for the representation of that which remains beyond the boundaries of anthropocentric reality. Biomorphic shapes represent extraterrestrial bodies, lost, non-existent or imagined entities. Brzeżanska works with a precise, formal shorthand, which can be seen in compositions built from almost a single line — delicately swirling, forming regular circles like ripples on the water, or spreading out in many directions.
Disorderly thoughts/forms, phantoms smiling mysteriously, or perhaps representations of nature, which, according to Agnieszka Brzeżańska, is in principle favourable to all beings? The artist’s ceramic sculptures from recent years seem to capture her interests and fascinations in both form and meaning. The collection of candelabra-like objects with organic shapes (Metaphor of Everything, 2017) is presented as an installation and serves as a symbolic element in the exhibition. Set on mirrors and equipped with candles that are lit during the visit, the figure-like plants enhance the polysensory dimension of the exhibition, while inviting a more intimate contact with the art.

The intangible element that fills the exhibition space is sound, present in the form 
of Judith Hamann’s audiospheric installation. The composition, based on field recordings, is only a small part of Hamann’s wider research-performative practice, which is rooted in experiments with the instrument and the non-human voice. Hamann refers to the many audible and perceptible properties of sound as a living medium that not only accompanies humans but is above all an intrinsic part of nature.
In addition to the auditory form, the exhibition presents an excerpt from the series Paper Membranes (2020/24), for which Judith Hamann uses the technique of frottage, treated as a performative action akin to field recording. She imagines landscapes, interior and exterior spaces as ‚recordings’ made up of the surface of a wall, the trunk of a tree or the texture of a stone. These become part of a single trace, a recording of an impossible-potential landscape.

***

Agnieszka Brzeżańska (born in Gdańsk) studied at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and Warsaw in Prof. Stefan Gierowski’s Painting Studio, and at the Tokyo University of Fine Arts and Music. Her work includes paintings, drawings, photography, film, ceramics and other media. Brzeżanska draws on various registers of knowledge, from physics and philosophy to systems of cognition marginalised by modern science, such as alchemy, parapsychology, esotericism, indigenous knowledge or matriarchal traditions. Since 2016, she has been organising Flow/Przepływ, an artist residency on the Vistula River, together with Ewa Cieplewska. She has presented her works in many solo exhibitions, most recently including ‘Incantations and Ancestors’, Willa Polonia Gallery in Busko-Zdrój (2023), ‘Ancestors’, BWA Warszawa (2023), ‘So Remember The Liquid Ground’, eastcontemporary in Milan (2021), ‘World National Park’, Królikarnia, The Xawery Dunikowski Museum of Sculpture — a division of the National Museum in Warsaw (2019), Gdansk City Gallery (2018). She took part in the 10th Berlin Biennale for Contemporary Art (2018). She collaborates with the BWA Warszawa gallery in Warsaw and the Nanzuka gallery in Tokyo. She lives and works in Warsaw.

Judith Hamann (born in Naarm/Melbourne, Australia) is a composer, performer and sound art maker. They are described as an “extraordinary Australian cellist” (the Guardian) who “destroys the fiction of the musician who lives and works outside conventional parameters and puts in its place a series of compositions that are fundamentally humane” (WIRE). Hamann’s work encompasses performance, improvisation, electro-acoustic composition, field recording, electronics, site specific generative work, and micro-tonal systems in a deeply considered process based, or even ‘nomadic’ approach to creative practice. Hamann explores acts of shaking and humming as formal and intimate encounters; explores ‘collapse’ as a generative, imagined surface; and considers the ‘demystification’ of bodies, both human and non-human, in the context of instrumental practice and the pedagogy of colonial heritage. They have performed at festivals such as Tectonics (Glasgow, Athens, etc.), UnSound (NYC), Sonic Acts (Amsterdam), Maerzmusik (Berlin), CTM (Berlin), Biennale Musica — The International Festival of Contemporary Music (Venice), Tokyo Experimental Festival (Tokyo), and AURAL (Mexico). Hamann enjoys thinking and working with other artists which includes Marja Ahti, Joshua Bonnetta, Pascale Criton, Charles Curtis, Sarah Hennies, Yvette Janine Jackson, and Anike Joyce Sadiq. Their music was released on labels including Blank Forms, Black Truffle, Another Timbre, and Longform Editions. They hold a Doctor of Musical Arts from UC San Diego. Judith Hamann lives and works in Berlin.

 


Plakat wystawy

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Hamann, Paper membranes, 2020/24, rysunek węglem na papierze. Fot. Joe Clark. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Hamann, Paper membranes, 2020/24, rysunek węglem na papierze. Fot. Joe Clark. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, bez tytułu, 2015-23, olej na płótnie.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, Culture is not your friend, 2019, detal. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, My i wy, 2023, olej na płótnie. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Hamann, Paper membranes, 2020/24, rysunek węglem na papierze. Fot. Joe Clark. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Hamann, Paper membranes, 2020/24, rysunek węglem na papierze. Fot. Joe Clark. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Brzeżańska, Judith Hamann — Przenikanie / Permeation, 2024, widok wystawy. Dzięki uprzejmości artystek i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, Before and after arrives as one, 2023, olej na płótnie. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, My i wy, 2023, olej na płótnie. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Agnieszka Brzeżańska, Ufam tobie, 2023, olej na płótnie. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

Hamann, Paper membranes, 2020/24, rysunek węglem na papierze. Fot. Joe Clark. Dzięki uprzejmości artystki i MOS.

wróć