2.03.2023, 18:00
Choć wielu osobom współczesna sztuka kojarzy się z radykalnymi postawami, budzącymi często społeczne protesty, to jednak na tle całej twórczości artystycznej wypadki cenzurowania, przekroczeń i skandali należą do rzadkości. Wydaje się też, że szczyt drażliwości społecznej przypadł na lata 90. ubiegłego stulecia. Mimo że sztuka najnowsza stara się często omijać wątki polityczne, to kwestie kontrowersji wydają się wciąż aktualne. Strategie wzbudzania niepokojów społecznych za pomocą obrazów wykorzystywane są zresztą nie tylko w sztuce, ale i w reklamie czy też na innych płaszczyznach wizualnej kultury. Z tego powodu zadaniem wykładu będzie prześledzenie kontrowersyjnych przypadków w kulturze współczesnej, zdefiniowanie mechanizmu wywoływania kontrowersji i cenzury, czy też określenie granic sztuki. Wykład będzie oscylował pomiędzy tzw. sztuką wysoką a kulturą popularną. Ponadto prezentacja obejmie kwestie granic wolności słowa, politycznej poprawności i wielu innych potencjalnie drażliwych wątków.
Witold Kanicki
Doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładowca gościnny Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Niezależny krytyk i kurator. Autor kilkudziesięciu tekstów o sztuce i fotografii, publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Fotografia”, „Artluka”, „Exitu”. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała się pod tytułem Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej w 2016 roku, nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria. Obecnie pracuje nad historią fotografii natychmiastowej w Polsce. W marcu 2022 ukazała się jego książka Wacław Nowak: Polaroid – fotografia z importu (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydawnictwo Wolno). Od 2014 roku kieruje grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, którego celem jest wydanie antologii polskich tekstów o fotografii. Uczestnik licznych konferencji międzynarodowych. Ślązak zamieszkały w Poznaniu.