MENU

Wystawy

Brygida Wróbel - Kulik

Brygida Wróbel - Kulik
My little paradise

 

10.09 -12.10.2011

 


Świadomie i konsekwentnie całą moją twórczość artystyczną - zapoczątkowaną w latach 70. XX w. - w większości podporządkowałam idei topografii miejsca: idei kreowania własnej imaginacyjnej przestrzeni, miejsca szczególnego, wybranego i wyniesionego do poziomu niemal uświęconego osobistą mitologią, doświadczeniami i przeżyciami.
Jednym z takich realnych, szczególnych miejsc jest dla mnie region pomiędzy rzekami Koszarawą a Glinną u stóp Góry Pilsko. W tej scenerii, bogactwie natury, życzliwości miejscowych gospodarzy, w aurze i harmonii tego niezwykłego miejsca, spędzaliśmy co roku nasze wakacje. To były najpiękniejsze moje zabawy: obserwacje rozgwieżdżonego nieba, kąpiele w źródlanej wodzie, łowienie ryb, bieganie po łąkach pełnych kwiatów, ziół, owadów, motyli, ważek i jaszczurek, zaglądanie do sadzawek wypełnionych żabim skrzekiem i młodymi żabkami, niekończące się góry, lasy, zagajniki pełne jagód, borówek, malin, pachnących poziomek, dzikich czereśni oraz czarnych słodkich jeżyn, a przede wszystkim wczesne poranne wspólne zbieranie grzybów – fungos legere!
Po prostu pobyt w raju. To miejsce w przeciwieństwie do mojego miejsca urodzenia i stałego pobytu tzn. czarnego Górnego Śląska (Chorzów Stary) z jego toksyczną scenerią było na czas wakacji oazą szczęśliwości – której moc zbierałam w sobie i zabierałam z sobą na wędrówkę po świecie i w sztuce. W niejednym akcie twórczym zajmowałam się rekonstrukcją tejże topografii wspomnień – topografii mojego dzieciństwa.
Prace „In Between” z 2002 roku, czy tez „Pod Górą” z 2011, cykle „Zielników”, „Florilegia”, seria „Niebo” to obrazy-mapy znaczone uczuciami. Rekonstruowane w sposób „dotykowy” („Pod Górą”), gdzie zmysłowość uwypukla wyłaniające się z cielistego podobrazia intensywniej zabarwione nie tylko kolorem, miejsce szczególne. Ta kompozycja jest także analizą właściwości tego ważnego areału i to z różnych poziomów i perspektyw, używając różnych mediów i materiałów, rozłożona jest nie tylko w przestrzeni, ale także i w czasie. Poprzez ponowną kontemplację tego miejsca zmierzam odkryć jego siłę. Magiczne oddziaływanie, pragnę zgłębić – dotknąć jego tajemnicy.
I te własne tajemnice przekazać dalej, utrwalić i uchronić przed utratą.

Brygida Wróbel-Kulik, styczeń, 2011

 

 

Brygida Wróbel-Kulik

1952 urodzona w Chorzowie (PL)
1973–1978 Studia i dyplom na ASP w Krakowie u prof. Mieczysława Wejmana
1981-1985 Pobyt w Akwizgranie  
1983 Współzałożycielka międzynarodowej grupy artystycznej „Grenzfrauen (Kobiety przygraniczne)” w Akwizgranie
1984–1985 Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie u prof. Güntera Ueckera
1985 Nagroda Artystyczna Miasta Akwizgran
od 1986 żyje i tworzy w Düsseldorfie

Wystawy indywidualne (wybór)
1976 Galeria B WA Kłodzko, Grafika, Malarstwo, Rysunek
1979 Galeria Plastyka i Galeria Sztuki, Łomża (PL) Chardon-Lejeune, „Jardenette”, Obiekty, Paryż
1981 Galeria ZM Saloniki, Obiekty, Kolaż, Grafika Galeria BWA, Łódź, z Irkiem Kulikiem
1984 Towarzystwo Sztuki Boven de Waag, Haarlem (NL)
1985 Galeria Monochrom, Akwizgran, Prezentacja dzieł nagrodzonej artystki m.in. wielkoformatowy cykl „Grenzzustände (Stany graniczne)”
1990 Mandeville Center, Uniwersytet La Jolla, San Diego, Kalifornia
1991 Galeria Awangarda – BWA Wrocław, Galeria B WA, Kłodzko, „Suche des Ortes (Poszukiwanie miejsca)”
1993 LEG NRW, Düsseldorf, „Pläne, Projekte u. a. Landkarten (Plany, projekty i inne mapy)”
1994 Ballhaus Düsseldorf, „An anderen Orten (W innych miejscach)”
1994 Galeria Sztuki i Kultury Grahn, Mönchengladbach, „Bibliothek für Miriam (Biblioteka dla Miriam)”, Instalacja
2000 Altes Museum („BIS“), Mönchengladbach, „Art – Kartographie (Art – Kartografia)” Fundacja – Otwarte Muzeum Techniki „Galeria Awanport“, Wrocław – „Das große Wasser (Wielka Woda)”
2001 RWW Mülheim a. d. Ruhr. i B ottrop, „Mappa-Mundi“ i „Das große Wasser“, Malarstwo, Objekt, Instalacja
2002 Malkasten Düsseldorf, „In between“, z okazji 25-lecia twórczości artystycznej
2005 Atelier 303, Düsseldorf, „Adieu“
2006 Galeria w Muzeum Sztuki Kobiet (Frauen Museum), Bonn, „Florilegium”
2007 Deutschlandfunk (Niemieckie Radio), Kolonia „Anders ARTig“
2009 Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, „Ilebiland“
2010 Galeria Schreier & von Metternich w Düsseldorfie „Ilebiland“

Wystawy grupowe (wybór)
1978 Galeria Pod Jaszczurami OPGS, Kraków
1979 Galeria Remont Warszawa, „Other Child Book (Inna Książka dla Dzieci)”, dalsze wystawy w: Amsterdamie, Arnhem, Genui, Grazu, Buffalo NY, Maastricht, Mexico City, New York City, Rotterdamie, Stuttgarcie
1980 BWA Katowice, „Postawy“ Chateau de Nieul (F), „Le chemin des epouvantails“ – udział z 40 dziełami
1981 Centre Culturel du Marais Paris, „Le chemin des epouvantails“ – udział z 40 dziełami Muzeum Architektury, Wrocław, Międzynarodowe Triennale Rysunku BWA Łódź, Międzynarodowa Wystawa Małych Form Graficznych Musée Ste Croix, Poitiers (F), „Le chemin des epouvantails“
1982 L'Ecole des B eaux Arts de Grenoble (F), „Le chemin des epouvantails“
1983 Centre d'Activites de George de Loup, Lyon (F), „Le chemin des epouvantails“
1984 Krypta Kościoła oo. Misjonarzy, Warszawa „Apokalypse – Das Licht in der Dunkelheit (Apokalipsa – Światło w ciemności)”, kurator: Janusz Bogucki
1985 Burchfield Art Center, State University College, B uffalo, NY
1986 Suermondt Ludwig Museum Akwizgran, (Wystawa grupy artystycznej „Grenzfrauen (Kobiety przygraniczne)”
1987 Muzeum Sztuki Kobiet, Bonn, „Semiramis“, Instalacja „Garten (Ogród)”
1988 FM Bonn, „Scripturale“, Instalacja „Bibliothek für Miriam (Biblioteka dla Miriam)” Cercle Municipal, Luksemburg, „Grenzfrauen (Kobiety przygraniczne)” Centrum Sztuki – Kościół Dominikanów, Maastricht (NL), „A propos“
1990 Muzeum Artystów, Łódź (PL), „Construction in Process (Konstrukcja w procesie)”, Instalacja „Melancholy 90 (Melancholia 90)”
1991 Galeria Julianne Bergerhoff, Frechen (D), „5 Künstlerinnen zeigen Grafik (5 artystek prezentuje grafikę)”
1992 Landesmuseum Volk u. Wirtschaft Düsseldorf, Instalacja „Carta speciale“ Muzeum Architektury Wrocław, Międzynarodowe Triennale Rysunku Muzeum Bochum „Brücken Bauen (Budować Mosty)”, Wystawa Laureatów
1993 Nowe Akwizgrańskie Towarzystwo Sztuki, „Die anderen Zehn (Tych Dziesięciu Innych)”
1994 Brotfabrik“ Berlin, Europejski Projekt Fotograficzny, „Hotel Europa“ i Salon Futura, Rotterdam
1995 Gothaer Kunstforum Kolonia, Instalacja „Ikarus 94 (Ikar 94)” 1995/1996 Kunstraum Düsseldorf, „Kunst im Salzmannbau (Sztuka w Salzmannbau)”
1997 Muzeum Bochum, „1972 – 1997“ Muzeum Książąt Pomorskich / Szczecin, „Around the map“, „Eldorado“, Instalacje „Eldorado i Mappa MU“ Museum of Contemporary Art Zagreb, „Cartographers“
1998 Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa „Cartographers“, Centrum Sztuki Mücsanok, Budapeszt (H) Galeria Umetnostna Maribor / SLO, „Cartographers“ Deutsche Bank Düsseldorf, „150 Jahre Malkasten (150 lat Malkasten)”
1999/2000 Düsseldorf, Wielka Wystawa Nadrenii-Westfalii, Instalacja „Andere Landkarte (Inne Mapy)”
2000 ZPAP Galeria Warszawa, „Artist’s book“ Uniwersytet w Würzburgu, Milleniumprojekt – Zukunft(s) werkstatt (Projekt na Millenium – Warsztaty Przyszłości) Muzeum Sztuki Kobiet w Bonn, „3. Konkurs G. Munter, Instalacja „Fluvius Futura“ i Hala Wystawowa w Lipsku / Plagwitz 2001 Kunsthalle Baden-Baden, „Freie Wahlen (Wolne Wybory)” – „Art Kartography“ 2002 Düsseldorf, Wielka Wystawa Nadrenii-Westfalii, Instalacja „Die Eiszeit 2000 (Epoka Lodowcowa 2000)”
2003 Muzeum Sztuki w Ahlen, Nadrenia-Westfalia, „Collage Welten 2 – Die Utopie“, Świat Kolaży 2 – Utopia”, Kolaż w XX. wieku
2003 Muzeum Historyczne w Warszawie, „Das Stadtmuseum Düsseldorf zu Gast in Warschau (Muzeum Miasta Düsseldorf Gościem w Warszawie)”, „Die Rheinmäander (Meandry Renu)” BWA Katowice, „Underground katowicki po 1953 roku (Underground in Kattowitz nach 1953)” Museum Kunst Palast, Düsseldorf, Wielka Wystawa Sztuki Nadrenii-Westfalii, „Artdiary: the F irst 23 Days – The War 2003“
2004 Muzeum Sztuki Kobiet, Bonn, „Globalia...“, Instalacja świetlna „Globalotopia“ Museum Kunst Palast, Düsseldorf, Wielka Wystawa Sztuki Nadrenii- Westfalii, Instalacja świetlna „Globalotopia“
2005 Targi w Düsseldorfie, Wielka Wystawa Sztuki Nadrenii-Westfalii, „Fleurope“
2006 Muzeum Sztuki Kobiet, Bonn, „Mit Macht zur Wahl – 100 Jahre F rauenwahlrecht in Europa (Razem silne do wyborów – 100 lat prawa wyborczego kobiet w Europie)”, „Primavera 2002“
2007 Muzeum Kunstpalast, Düsseldorf, „Polnische Fotografie (Polska Fotografia)”, F ormy Elementarne 1974–76
2008 Galeria Andreas Brüning, Düsseldorf „Afternoon of a Düsseldorf Faun“ Part 1, „Herbarium“ Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Rzeszów (PL), „Deinem Nachsten…“ Andere Landkarten, „Bliźniemu swemu…” Inne Mapy Galeria Schreier & von Metternich, Düsseldorf, „High Society“ Stowarzyszenie Artystów Malkasten, Düsseldorf, „Das kleine Format – Entwürfe für ein Museum (Mały Format – Projekty dla Muzeum)”
2009 Galeria WP8, Düsseldorf, „Chimären“ Altes Kloster, Nettesheim, „Eine Ausstellung zum Internationalen Jahr des Astronomie“ („Wystawa z okazji Międzynarodowego Roku Astronomii“) Muzeum Książki Artystycznej Łódź „Dzienniki Podróży“
2010 Muzeum Miasta Łodzi „Konceptualizm – Medium Fotograficzne“, wystawa w ramach Biennale
2011 Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu „Art Book“
 


ART Cartography

Br Flora Karte 007

BWK Exper Pilz 027

fungos legere 5

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

atlantis

Br Flora Karte 012

BWK Exper Pilz 055 001

fungos legere 14

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

berlin-zakole

Br Flora Karte 021

BWK Gedanken zur Eiszet 003 b

fungos legere 15

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

wróć