(01.08 - 15.08.2010-przerwa wakacyjna)
Tytuł wystawy wskazuje, że jej istotą będzie to, co stanowi clou sztuki Anki Leśniak. Można to nazwać ciałem sztuki, komponentem, szkieletem, jednym z jej zasadniczych składników. Za kluczowe pojęcie dla twórczości Anki Leśniak należy uznać zmysłowość. Pojawia się ono w artystycznym credo artystki, sformułowanym przez nią w filmie Krytyk sztuki jako jej tworzywo. To tam tłumaczy, że malarstwo ma być zmysłowe i sexy, namacalne i konkretne, dlatego cielesne, związane z dotykiem, emocjami, płcią, seksem. Stąd decyzja artystki o wykorzystywaniu w sztuce własnego ciała. W przypadku Leśniak ważną rolę odegrał gest nakładania farb bezpośrednio na ciało i energia wyzwalająca się podczas bezpośredniego kontaktu jej ciała z malarskim podłożem. Artystka w świadomy sposób odcina się tytułem od artystycznych zjawisk, które kryją się pod pojęciem Body Art. W nich twórcy także wykorzystują własne ciała, bardziej jednak koncentrują się na fizycznej aktywności, poddając ciało rozmaitym próbom, w których testują jego wytrzymałość. Nierzadko towarzyszy temu ból. Leśniak wykorzystuje jedynie zmysłowość ciała, bardzo potrzebną, jej zdaniem, malarstwu i koncentruje się na tym, co w cielesności przyjemne. Dlatego w jej przypadku należy mówić o Body of Art.
Z idei sztuki zmysłowej wyrosła potrzeba bezpośredniego kontaktu widza z artystką i jego aktywność. Tak narodził się pomysł na akcje Body Printing. Podczas nich widzowie pojedynczo mogli wchodzić za zasłonę z odcisków ciała artystki, gdzie wykonywali własny odcisk. W ten sposób Leśniak zatarła granicę między pojęciem artystki i modelki, malarstwa i grafiki, odbiorcy i współtwórcy. W czasie tych akcji przestrzeń galerii stopniowo wypełniała się odciskami wykonanymi przez publiczność. To, co powstało za zasłoną, w atmosferze pewnej tajemnicy, bezpośredniego kontaktu z artystką, właściwie bez świadków, zostało przeniesione na zewnątrz, na widok publiczny, a artystka przy pomocy publiczności rozwieszającej odciski jej ciała, wypełniać zaczęła swoją obecnością przestrzeń galerii i w swoisty sposób ją anektowała.
Zmysłowość malarstwa widać wyraźnie w instalacjach, które artystka przygotowuje specjalnie do zastanego wnętrza, wypełniając je multiplikowanymi odciskami intymnych części swojego ciała, wykonanych na niewielkich formatach. Artystka w ten sposób zmienia charakter galeryjnego wnętrza, które staje się bardziej intymne, energetyczne, przyjazne dla widza. Każdy, kto wejdzie do przestrzeni Anki Leśniak, znajdzie się w środku dzieła sztuki.
Gra, którą podjęła z pojęciami „artystki” i „modelki” doprowadziła ją do prac, w których oddaje głos kobietom związanym ze sztuką, jednak przez historię sztuki pomijanym: modelkom, muzom. W pracy Top models artystka wciela się w postacie kobiet znanych z obrazów wielkich mistrzów, których tożsamość jest zupełnie pomijana, w najlepszym wypadku traktowana jako zabawna anegdotka lub niewinna, mało znacząca historyjka, ciekawostka opowiedziana na marginesie. Leśniak oddaje modelkom głos, pozwala wypowiedzieć się tym, którzy bez niej nie mieli takiej możliwości. Podobnie w filmie Historia Łodzi Kaliskiej opowiedziana przez Muzy – kierując swe pytania do Muz, artystka pokazuje historię z innej strony, stawiając reflektor w innym miejscu rzuca nowe światło na historię sztuki. Leśniak zadaje także pytanie na ile te pomijane przez krytykę kobiety, które są w pewnym stopniu tworzywem sztuki, „ciałem” sztuki, mają na tą sztukę wpływ, czy tak naprawdę są bierne czy mają czynny wpływ na ostateczny kształt pracy?
Wystawa w Galerii Sztuki Najnowszej w Gorzowie Wielkopolskim ma pokazać to, co w twórczości Anki Leśniak można uznać za „ciało sztuki”. Publiczność będzie mogła sama określić czym ono jest.
Karolina Jabłońska
Anka Leśniak C. V.
ur. 1978, Bielsko-Biała
strona projektu Body Printing:
www.csl.art.pl
Edukacja:
ukończone studia magisterskie, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi (2004) oraz studia magisterskie, Uniwersytet Łódzki, Historia Sztuki (2003)
aktywność artystyczna głównie w dziedzinach: malarstwo, video, instalacja, performance
Projekty indywidualne:
2010
Muzy Łodzi Kaliskiej, Atlas Sztuki, Łódź
Body Printing Epicentrum, Galeria Epicentrum, Jastrzębie Zdrój
2009
Nie o to chodzi by złapać króliczka, ale by gonić go, Patio Centrum Sztuki, Łódź
Obraz jako doświadczanie program TV “Strefa Alternatywna”, TVP Kultura
TOP Models, z cyklu Body Printing, Galeria Studio, Pałac Kultury, Warszawa
TOP Models, z cyklu Body Printing, Galeria Blok, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
2008
Piękne i BESTie, Galeria Ateneum, Warszawa
Body Printing, instalacja, Teatr AOIA, Łódź
2007
Printemps czyli Wiosna w Domku Ogrodnika, z cyklu Body Printing, Patio Centrum Sztuki, Łódź
Primavera czyli Wiosna w Gabinecie Grohmana, z cyklu Body Printing,
Muzeum Książki Artystycznej, Łódź
Body Printing podczas Strajku, z cyklu Body Printing Festiwal Strajk, Kolonia Artystów PGR ART,
Stocznia Gdańska, Gdańsk
Body Printing Studio, z cyklu Body Printing, STUDIO BWA, Wrocław
Body Printing w Offie, z cyklu Body Printing, Galeria Off, Piotrków Trybunalski 2005 Aktywistki, Galeria in Blanco, Łódź Aktualności, AOIA Galeria Foyer, Łódź