MENU

  • Rusicka Lecnim - plakat wystawy

  • Dawid Szafrański - plakat wystawy

Wystawy

Paweł Jarodzki

Galeria Sztuki Najnowszej
Miejski Ośrodek Sztuki


zapraszają na wystawę

PAWEŁ JARODZKI MALUJE ŚCIANY DLA GRUPY LUXUS
oraz inne zabawy ani przyjemne ani pożyteczne


HAPPENING MALARSKI
Od 24 do 26 lutego mieliśmy okazję przyglądać się pracy artysty w Galerii Sztuki Najnowszej. Również dzięki kamerze internetowej to wydarzenie na bieżąco oglądało kilka tysięcy internautów.



Transmisja na żywo pracy artysty była możliwa dzięki uprzejmości firmy   





Wystawa czynna do 28.03.2010 r.


Malowanie ścian dla grupy LUXUS w gorzowskiej galerii trwało niecałe pięć dni i nocy i było symbolicznym hołdem dla grupy, która położyła się głębokim cieniem na całą moją dotychczasową działalność artystyczną. Jest to oczywiście cień bardzo przyjemny i jestem z niego dumny, tym niemniej, nie mogę niczego zrobić na własny rachunek, bo i tak jest to oglądane i komentowane w kontekście Luxusu. Dlatego postanowiłem dokonać pracy heroicznej, oczywiście na miarę moich możliwości, oddać grupie hołd i może, chociaż to mało prawdopodobne, w ten sposób uwolnić się od jej legendy. Może będą o mnie mówić „Człowiek, który zabił LUXUS”? Było by pięknie, ale na to raczej nie mogę liczyć. Tak naprawdę to malowanie ścian i ozdobienie ich nawet paroma moimi pracami ma być tłem dla tryumfalnego powrotu zrekonstruowanej i przetworzonej słynnej pracy LUXUSU „Pokaz wyrobów cukierniczych o przedłużonym okresie trwałości”. Oryginalna praca po tryumfalnym pochodzie przez słynne wystawy i galerie Wrocławia, Krakowa i finalnie czeskiej Pragi uległa zniszczeniu w zabawnych, ale w tym miejscu nieistotnych okolicznościach. Ten zestaw obiektów powstał na początku polskiej transformacji i dość ironicznie świętował właśnie uzyskaną przez społeczeństwo możliwość, mówiąc potocznie, ale w tym kontekście bardzo adekwatnie, „kręcenia lodów”. Gdy tworzyłem koncepcją wystawy „Republika bananowa”, żałowałem, że już to dzieło nie istnieje, ale gdy prace nad nią przejęła Jola Ciesielska z właściwą sobie prostotą zaproponowała po prostu jej odtworzenie. Zebraliśmy się więc po latach w prawie niezmienionym składzie i postanowiliśmy stworzyć nie replikę poszczególnych obiektów, ale replikę pewnej idei. Po skończonej pracy przeżyliśmy pewnie podobny jak Autor tego świata moment miłego zdziwienia, bo popatrzyliśmy i zobaczyliśmy, że jest to dobre. Tak jakby przez te wszystkie lata nic się nie zmieniło, dalej trwał festiwal obżarstwa i zgnilizny jednocześnie. Można tu jeszcze dodać inne określenia, takie jak pazerność, zły gust, ale jednak też pragnienie piękna i żarliwa potrzeba zapomnienia się w szaleńczej zabawie. Dlatego po tryumfalnym marszu przez pałac Geniusza Karpat w Bukareszcie i piękną instytucję sztuki w Debreczynie – voila! Oczywiście, to co sam pokazałem na ścianach, nie było tylko zwykłą dekoracją, ale posługując się terminem jednego z moich ulubionych artystów – Krzysztofa Wałaszka – nazwałem ją  „dekoracją zaangażowaną”. Pragnąłem w niej poruszyć parę istotnych problemów czasów obecnych jak edukacja, religia, przejmowanie przestrzeni publicznej przez ciemne moce, ale głównie problem umiejętności widzenia. W Galerii Sztuki Najnowsze oprócz malarstwa ściennego były również rzeźby, projekcje, rysunki i obrazy, ale głównie w myśleniu i technice były to szablony. Ideę tej metody najlepiej oddaje tekst, który napisałem dość dawno, ale dalej się sprawdza: „Szablon jest znakiem. Jest ręką odbitą przez anonimowego artystę w prehistorycznej grocie, jest sitodrukiem Warhola, jest plakatem propagandowym, odbijanym na murach Barcelony w czasie wojny domowej. Pojawia się zawsze tam, gdzie nie ma czasu, gdzie rozpalone umysły poganiają niewprawne ręce, jest znakiem naszych czasów. Jest karykaturą druku. Jest jak stempel odbijany na gotowych do wysyłki skrzyniach, które nasza cywilizacja wysyła w wieczność. Jest znakiem określającym zawartości przesyłki. Jest syntezą. Głosi śmierć umysłu analitycznego starej epoki, na rzecz umysłu syntetycznego. On mówi: to jest czarne, a to jest białe, to jest jasne, a to jest ciemne. On się pojawia na murach naszego miasta nocą, jak napis na ścianie pałacu pewnego króla, w trakcie całkiem przyjemnego przyjęcia”.

Paweł Jarodzki

 


Paweł Jarodzki – Ur. 1958 r. we Wrocławiu.

W latach 1979-1984 studiował na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w PWSSP we Wrocławiu; dyplom uzyskał w 1984 roku w pracowni malarstwa doc. Konrada Jarodzkiego i doc. Leszka Kaćmy. Współzałożyciel grupy Luxus.Malarz, grafik, rysownik, autor komiksów . Zajmuje się też poezją i sztuką wideo. Pracuje w różnych konwencjach stylistycznych, posługuje się szablonem i cytatem, świadomie odrzuca poprawność rysunkową i formalną. Jest profesorem  wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (gdzie prowadzi pracownię multimediów) oraz kuratorem BWA Awangarda we Wrocławiu.
 

Wystawy indywidualne:

2009 "Najlepsze", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2009 Galeria Art NEW media, Warszawa
2008 Najlepsze szablony na rynku, Galeria 2 piętro, Wrocław
2007 Konfrontacje 7 (z Liborem Krejcarem), Instytut Polski, Praga
2006 Malarstwo najlepsze na nerwy lekarstwo (z Bożeną Grzyb-Jarodzką), Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (kat.)
2005 Still life i martwa natura, Galeria Fizek, Poznań
2004 Prace o wysokości jednego metra, Galeria 2 piętro, Wrocław
2003 Rysunki i texty, Galeria Entropia, Wrocław
1999 Kto nie kupuje ten nie je, Zewnętrzna Galeria AMS; Galeria Entropia, Wrocław
1997 Wszystkiego najlepszego, Galeria Zderzak, Kraków Dlaczego nie mogłem zostać dobrym malarzem, Galeria Entropia, Wrocław
1995 Pokój i miłość, Galeria Entropia, Wrocław
1992 Obrazy i szmaty (z Marianem Stępakiem), Galeria W Pasażu, Wrocław
1990 Co właściwie sprawia, że nasze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
1989 Galeria W Pasażu, Wrocław
1988 Malarstwo, Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa (folder)
1988 Kunst aus Polen (z Bożeną Grzyb-Jarodzką), Galerie Provisorium, Dortmund
1988 XXX-lecie pracy twórczej, Galeria Index, Wrocław

Wystawy zbiorowe:
2009 Positionen der Polnischen Gegenwartskunst, Museum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą Powtórne odkrycie IQ, Galeria 2 piętro, Wrocław
2008 Pozdrowienia z Wrocławia, Galeria Art NEW media, Warszawa Art Moves, Rynek Nowomiejski, Toruń (billboard)
Trzecia odsłona — wystawa z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Architektury, Wrocław
To nie jest wystawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Republika bananowa. Ekspresja lat 80., Galeria Sztuki BWA Zamek Książ, Wałbrzych; Muzeum Narodowe w Szczecinie; Galeria Wozownia, Toruń; Galeria Miejska Arsenał, Poznań; CSW Łaźnia, Gdańsk
2007 Nachbarn. Deutsche Motive in Polnisher Gegenweartskunst, Kultur Forum, Hamburg
Pozdrowienia z Wrocławia, Galeria 2 piętro, Wrocław
Dowcip i władza w Polsce (asteizm w Polsce), CSW Zamek Ujazdowski,
Galeria Program, Warszawa
2006/2007 Malarstwo polskie XXI wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2006 Muzeum Luxusu, BWA Zielona Góra Kolekcja lubuskiej Zachęty, BWA Zielona Góra
2005 Pięciu artystów, Galeria 2 piętro, Wrocław
Pierniki z Wrocławia, klub-galeria eNeRDe, Toruń
2004 Raj polski, Instytut Polski, Praga
Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce), Galeria Program, Galeria XX1, Warszawa;
BWA Zielona Góra
Od represji do promocji: sztuka polska od 13 grudnia 1981
do 11 września 2001, Galeria Miejska Arsenał, Poznań
Obraz nie jest rzeczywistością, Fabryka Trzciny, Warszawa
Krzątanina II, BWA Awangarda Wrocław; BWA Zielona Góra
Art Poznań 2004, Stary Browar, Poznań
Pamiątka z Wrocławia, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Jajo-jo!, Galeria BB, Kraków
2003 Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS 1998–2002, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Bunkier Sztuki, Kraków; Galeria Arsenał, Białystok; BWA Awangarda, Wrocław; CSW Łaźnia, Gdańsk; Espace Landowski, Boulogne
Pamiątka z Wrocławia, BWA Awangarda, Wrocław
Neuropa. Sztuka, patronimikum i nowa plemienność, Galeria XX1, Warszawa
Make art not war/Make love not war. Suplement, Galeria na Solnym, Wrocław
2002 Sposób na życie, CSW Łaźnia, Gdańsk
Między naturą a kulturą, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała
Kwiat sztuki dolnośląskiej, Galeria Entropia, Wrocław
2001/2002 Sztuka przez duże G, Galeria Manhattan, Łódź; Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka; BWA Awangarda, Wrocław
2001 Zróbmy sobie prezent, Galeria Entropia, Wrocław
Obrazy które leczą, Galeria Manhattan, Łódź
Europe non stop, BWA Zielona Góra
Kwiat jednej mocy, Galeria Entropia, Wrocław
2000 Zróbmy sobie prezent, Galeria Entropia, Wrocław
1998 Współczesna sztuka w 1000 sztuk, Galeria Entropia, Wrocław
1997 Treib–Buch–Orbit, Gesamthochschule Bibliothek, Kassel
Haltungen, Staatliche Kunstsammlungen Dresdner Schloss, Drezno
Bankiet w fabryce, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
1995 Róża mózgów, Galeria BWA, Wrocław
1994 Ikonopress, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
Koni–Novi–Luxus, Galeria Wieża Ciśnień, Konin
Luxus dla dziewczynek, Stara Kotłownia, Warszawa
Make Love or War, Galeria BWA, Kraków
1993 Miłość to nie wszystko, PGS, Sopot
1992 Działania z gazetą, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
Rzeźba plenerowa — Prezent VII, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Noc świętojańska, Ambasada RP, Praga
Książki i strony, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Oko na widelcu albo gorące lody, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
Prawdziwy Luxus w Krakowie, Galeria Zderzak, Kraków
1991 Konfrontacje artystyczne, Ratusz Staromiejski, Toruń
Pokaz wyrobów cukierniczych o przedłużonym okresie trwałości, Galeria Miejska, Wrocław
Der Raum der Worte, Herzog August Bibliotek, Wolfenbuttel
Epitafium i siedem przestrzeni. Drogi, tradycje, osobliwości życia duchowego w Polsce odbite w lustrze sztuki pod koniec XX wieku, Galeria Zachęta, Warszawa
Kunst Europa, Bonner Kunstverein, Brühler Kunstverein
1990 Kunst, Zensur und Xerox, Kunstpalast, Düsseldorf; Kapnagelfabrik, Hamburg
Młody Wrocław, Galeria BWA, Katowice
International Contemporary Art Market, Letherby Gallery, Central School of Art, Londyn
1989 Miasto Luxusu, Galeria na Ostrowie, Wrocław
Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra
Contemporary Polish Drawing, John Hansard Gallery, Southhampton
Polak, Niemiec, Rosjanin, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
Red and White, Hala Gwardii, Warszawa
Sztuka szablonowa, Galeria w Pasażu, Wrocław
Kompleksowy plan rewaloryzacji Wrocławia, Galeria na Ostrowie, Wrocław
Młody Wrocław, BWA Katowice
1988 Luxus fra Polen, Strykejernet Kunstskole, Oslo
A teraz rzeźba, Pawilon SARP, Warszawa
1987 Co słychać, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
I ty możesz zostać King Kongiem, Osiedle Kosmonautów, Wrocław
Droga i prawda. 2. Krajowe Biennale Młodych „Książka i obraz”, Kościół św. Krzyża, Wrocław
1986 Luxus, Galeria W pasażu, Wrocław
Luxus maluje panoramę świata, Zamek Leśnica, Wrocław
Ekspresja lat 80-tych, BWA, Sopot
Targi wydawnictw artystycznych, Akademia Ruchu, Stara Prochownia, Warszawa
1985 Pokaz prawdziwego Luxusu, Galeria BWA, Białystok
Legendarny Luksus po raz pierwszy w Warszawie, Galeria Pokaz, Warszawa
P.I.M. — Popularna Impreza Młodzieżowa, Centrum Światła, Wrocław
Wieża Bab, Galeria Biała, Lublin
1984 Prawdziwy Luxus, Galeria Poniedziałek, Teatr Współczesny, Wrocław

 
Grupa Luxus powstała w 1980 roku we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), zawiązana przez grupę przyjaciół z jednej pracowni malarstwa. Początkowo zajmowała się wydawaniem przygotowywanego ręcznie czasopisma o tej samej nazwie, wkrótce zaczęła co najmniej raz w roku występować publicznie, biorąc udział w wielu prestiżowych pokazach sztuki najnowszej i występując w praktycznie wszystkich najważniejszych polskich galeriach i wielu zagranicznych. Działalność Grupy Luxus jest przez wielu krytyków określana jako jedno z najważniejszych zjawisk artystycznych w polskiej sztuce przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.
Trzon Grupy Luxus stanowią osoby będące w jej składzie od początku: Ewa Ciepielewska, Bożena Grzyb-Jarodzka, Paweł Jarodzki, Jerzy Kosałka, Marek Czechowski, Jacek  „Ponton” Jankowski, Stanisław Sielicki.
 

wróć