MENU

  • ADAM KOZICKI - plakat wystawy

Wystawy

KAROLINA BREGUŁA, OLA BUCZKOWSKA

"Mężatki" i inne

17 lutego - 18 marca 2007 r.

Estetyka i intymistyka łączą się w autoportretowym cyklu fotografii i instalacji wideo Mężątki (2005) autorstwa Karoliny Breguły i Aleksandry Buczkowskiej. Artystki odsłaniają przestrzenie bliskości i poezji ukryte w codzienności miłości i przyjaźni.

Kobiecość = Femininity

Fotografie przedstawiają relacje cielesne i emocjonalne pomiędzy dwoma artystkami. Film wideo umieszcza je w kontekście związków z mężczyznami. Fotografie emanują kobiecością, sugerują intymne więzy pomiędzy autorkami. W tych podwójnych autoportretach domowego życia zapisane są ślady dotyku, kontaktu cielesnego, snu, smutku, radości, pieszczoty i wzajemnego porozumienia. Fotografie intensyfikują przestrzenie kobiecości. Przeważają sceny związane z przyjemnością i relaksem. Film wideo zaskakuje, gdyż rozbija zamknięty kobiecy świat, okazuje się, że mężatki mają swoich mężczyzn, obecnych głównie poprzez głosy. Są zatem „poślubione” sobie nawzajem i swym partnerom. W tym właśnie sensie jest to autobiograficzna praca o miłości i przyjaźni, pomiędzy którymi zanikają granice. Jest to również obraz bezpieczeństwa i komfortu domowego życia w różnego rodzaju związkach.

Fotografie koncentrują się na fragmentach kobiecych ciał i twarzy, w oddzieleniu lub we wzajemnej relacji do siebie. Subtelna cielesność koloru powoduje, że zdjęcia są niczym powierzchnia skóry, są niezwykle zmysłowe. Oglądając prawie dotykamy, wchodząc do prywatnego kobiecego świata. Sposób kadrowania odsłania jedynie fragmenty z życia bohaterek. Na wideo także nie pokazują nam swoich mężczyzn, jedynie sugerując ich obecność filmując tylko połowę wnętrza. Strategia obrazowania podobnie jak tematyka jest przesycona delikatnością. Kompozycje ujęte z zaskakujących punktów widzenia i z dużą ilością pustej przestrzeni, zostawiają wiele miejsca dla wyobraźni widzów. Artystki jednocześnie odsłaniają i zasłaniają, całość jest niczym porozrzucane klatki filmowe, z których można tworzyć różne narracje bliskości i erotyki.

Na filmie jedna z bohaterek troskliwie żegna się ze swoim wychodzącym z domu partnerem. One zostają same. Na jednej z fotografii obydwie siedzą za stołem i pogrążone są w rozmowie, zapatrzone w siebie. Ostatecznie w całej pracy dominuje wzajemna bliskość pomiędzy kobietami. W tych podwójnych związkach artystki odnalazły nie tylko swoją estetykę ale i ciepło cielesnej i domowej przestrzeni a przede wszystkim ochronę przed samotnością i afirmację własnej intymności.

Paweł Leszkowicz

*z katalogu wystawy „Mężatki” K. Breguły i A. Buczkowskiej, Fundacja Promocji Sztuki Współczesnej PSW, Warszawa 2005/2006


Karolina Breguła
Urodzona w 1979 r. w Katowicach. Absolwentka szkoły fotograficznej GFU na Folkuniversitet w Sztokholmie i Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie. Obecnie studiuje fotografię w Łódzkiej Szkole Filmowej. Współautorka obok (Wojciech Rudzkiego) projektu Artysta Na Sprzedaż oraz współzałożycielka Stowarzyszenia Dom Fotografii. Jest autorką projektu „Niech nas zobaczą”, organizowanego przez Kampanię Przeciw Homofobii. Zaangażowana w działalność na rzecz popularyzowania obcych kultur i zwalczania nietolerancji.

Ola Buczkowska
Urodzona w 1978 r. w Warszawie. W latach 1998-2004 studia na Wydziale Architekury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2004 roku dyplom w katedrze Scenografii pod opieka Marcina Jarnuszkiewicza. Obecnie studia na Wydziale Operatorskim PWSFTViT w Łodzi (specjalizacja fotografia). Pracuje jako scenograf i stylistka.

          

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

fot: M. Szalczynska

wróć