MENU

Wystawy

KRZYSZTOF PIĘTKA - KRĘGI SZALEŃSTWA

Wystawę Krzysztofa Piętki można zwiedzać do 26 czerwca.

Kurator: Gustaw Nawrocki

Z twórczością Krzysztofa Piętki po raz pierwszy zetknąłem się na instagramie. Absolutnie zachwycił mnie jego obraz Śmierć malarza – prostota, połączenie formalnego rygoru i swoistej nonszalancji przy jednoczesnym ogromnym ładunku emocjonalnym, trafiły w moje niesforne a melancholijne polskie serduszko. Zacząłem gościa obserwować. Poszedłem na jego wystawę w galerii Monopol, na której obrazy prezentowane były gęsto, w formie fryzu. Tu komar, tam czaszka, pogięte koło od roweru, dziwaczne paluchy, cycki, łzy, krople smoły, a wszystko uproszczone, trochę taki świat z plasteliny, w którym dudni echo psychodelii. Jazda bez trzymanki. Fragmenty większej całości. Podobało mi się to co widzę, miałem przyjemne poczucie, że oto wreszcie trafiłem na polskiego pop-owego artystę z krwi i kości. Kiedy używam tego terminu myślę nie o cudach sztuki naiwnej, ale o twórcach takich jak Todd Schorr czy Mark Mulroney. Jeżeli jednak Piętka ma z nimi coś wspólnego to tylko w spiętrzeniu i rozpasaniu narracji, w pewnym specyficznym, bestialskim, surrealistycznym humorze. Formalnie jest całkowicie odmienny – ich obrazy są wypieszczone, wręcz wylizane, podczas gdy malarstwo Krzyśka cechuje plakatowa swoboda granicząca z beztroską. Na pewno nie da się tu mówić o szacunku wobec płótna, można wręcz dostrzec pewien pośpiech sprawiający, że niektóre detale teoretycznie mogłyby być bardziej dopracowane, a ewidentnie wynikający z palącej potrzeby malowania kolejnego obrazu. Krzysztof dosłownie wypluwa je z siebie tak jakby miało nie być jutra. To prawdziwy sztygar sztuki, zawsze na przodku w kopalni kształtów i kolorów – wyrabia 1500% normy. Z podobną nadprodukcją zetknąłem się chyba tylko w przypadku Aleksandry Waliszewskiej, do której twórczości Piętka nomen omen ma ogromną słabość. O ile jednak Waliszewska jest bardzo silnie związana z tradycją sztuki europejskiej, a tłem dla jej wizji są otchłanie i mroki naszej kultury, o tyle Piętka czerpie swobodnie z otaczającej go rzeczywistości. Kiedy poznałem go już osobiście, kilkakrotnie miałem okazję obserwować jak jakieś marginalne wydarzenie, pewna formalna kondycja przestrzeni, odnotowana kątem oka w czasie spaceru, pozornie banalna sytuacja – ot tu tryska fontanną wodnych igieł przebity szlauch, a tam młody chłopak w niebieskim dresie, opierając się o rzeźbę, ssie skaleczony palec – w ciągu kilku dni owocowały niezwykłymi przedstawieniami. Taki dar obserwacji to prawdziwy skarb, a w połączeniu z imperatywem twórczym to już bomba awangardowa. Dla Krzyśka wszystko może być tematem, nie ma on żadnych zahamowań – z natury cichy, usuwający się w cień, małomówny, nieustannie skanuje otoczenie. Kłębi mu się we łbie. Jeżeli mówi się, że poprzez obrazy patrzymy na świat oczami malarza, to w przypadku Piętki mam czasem wrażenie, że patrzę nań oczami Marsjanina, który widzi i rozumie trochę inaczej, przyznaje odmienne priorytety. Kiedy obcuję z jego malarstwem czuję się jakbym spoglądał na świat przez mikroskop, bliską mi rzeczywistość penetruję jak nieznane uniwersum – nie wszystko rozumiem, ale mam przed oczyma teatrum tak bujne i fascynujące, że nie mogę oderwać od niego oka. Polecam gorąco to doświadczenie.
Maurycy Gomulicki, Malarski Pomiot,
México DF, 19 stycznia 2020

 

Krzysztof Piętka – absolwent katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. Andrzeja Tobisa. Finalista najważniejszych konkursów dla młodych twórców takich jak Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie, Biennale Malarstwa Bielska Jesień oraz Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w 2017 roku.

Wystawy indywidualne:
- „Czarne mleko”, Kolonia Artystów Dolne Miasto, Gdańsk, 2017
- „Flood”, Galeria Monopol, Warszawa, 2018

Wystawy zbiorowe :
- „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, 2017
- „XY”, MODEM Centre for Modern and Contemporary Arts, Debrecen, Węgry, 2017
- „Variety” , Galeria Gruning, Kraków, 2017
- „Weeping, Dreaming, Fucking, Laughing”, Galeria Wschód, Warszawa, 2018
- „Komunikacja ze wszystkim, co jest”, Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa, 2018

. Podczas pobytu w instytucji należy stosować się do REGULAMINU ZWIEDZANIA WYSTAW W MIEJSKIM OŚRODKU SZTUKI w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego COVID-19 – informacja w siedzibie MOS i na www.mosart.pl


Plakat wystawy

Krzysztof Piętka, Narodziny wielkiej plagopapieżycy, 50 x 60 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Lizanie ran, 110 x 130 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Spalone koło wyspy, 110 x 110 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Matkobójca, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2018

Krzysztof Piętka, Odejdź, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Granica, 70 x 70 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Duszące koło, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Kołatanie obcych myśli, 70 x 70 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka,Wisła, 110 x 130 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Cicho, 50 x 60 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Wersalka, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2018

Krzysztof Piętka, Plotka, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Żyjący w dwóch światach, 110 x 130 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Pośmiertna zemsta wielkiej papieżycy na bezdusznym maminsynkofilu, 120 x 120 cm, olej na płótnie, 2018

Krzysztof Piętka, Biała tratwa, 110 x 130 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Brudna zasłona, 70 x 70 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, 110 x 130 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Odpływ, 60 x 60 cm, olej na płótnie, 2018

Krzysztof Piętka, Przeszkoda, 70 x 70 cm, olej na płótnie, 2019

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

Krzysztof Piętka, Kręgi szaleństwa, widok wystawy

wróć