16.10.2024 (środa), 18:00
wstęp wolny
Wykład dotyczy subiektywnego przeglądu współczesnych dzieł sztuki, na podstawie których można zdefiniować zmiany w relacji pomiędzy człowiekiem i naturą. Subiektywność, o której tutaj mowa, wynika z ogromu materiału – problem natury, szeroko rozumianego środowiska wyznacza dziś jeden z podstawowych obszarów interwencji artystycznych. Przedmiotem rozważań staje się zarówno problematyka posthumanistycznych postaw filozoficznych i ich przełożenia na sztukę, jak i artystycznej reakcji na koncepcję antropocenu, problematyka bio-artu i wpływu genetyki na wyobraźnię działających obecnie twórców. Istotnym zagadnieniem staje się także przełamywanie granic transgatunkowych, zmiana perspektywy i relacji człowiek/natura lub człowiek/przedmiot.
Witold Kanicki - doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładowca gościnny Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Niezależny krytyk i kurator. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała się pod tytułem Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej w 2016 roku, nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria. W marcu 2022 wydał książkę Wacław Nowak. Polaroid – fotografia z importu (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydawnictwo Wolno). W latach 2014-2023 kierował grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, w ramach którego przewodził zespołowi redakcyjnemu pracującemu nad antologią polskich tekstów o fotografii, wydaną w 2023 roku nakładem wydawnictwa Uniwersytetu im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, wybór tekstów, opracowanie, układ i wstępy: Witold Kanicki, Dorota Łuczak, Maciej Szymanowicz). Obecnie pracuje nad historią fotografii natychmiastowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL.